Taalverwerving en executieve functies bij meertalige leerlingen
In deze nascholing duiken we in de wetenschappelijke inzichten over meertaligheid en het brein.
Programma
Wat weten we intussen over taalverwerving en taalverwerking van meerdere talen in onze hersenen? Hoe worden twee of meer talen in de hersenen geleerd en geactiveerd? Wat vertelt ons dit voor de didactiek van talen en welke leerstrategieën zijn effectief?
Daarnaast bespreken we ook de executieve functies (m.b.t. cognitie) die een invloed hebben bij taalverwerking, zoals het werkgeheugen en metacognitie. Op een interactieve manier wordt duidelijk waarom bepaalde REDICODIS-maatregelen voor (ex-)OKAN-leerlingen belangrijk zijn en waarmee je moet rekening houden in je dagelijkse klaspraktijk.
Doelstellingen
Na deze nascholing:
- kennen de deelnemers de principes van taalverwerving en -verwerking van meerdere talen in de hersenen;
- hebben de deelnemers inzicht in het waarom van bepaalde didactische principes;
- hebben de deelnemers inzicht in het waarom van bepaalde REDICODIS-maatregelen voor (ex-)OKAN leerlingen.
Doelgroep
Voor leerkrachten, leerlingenbegeleiders, directies en beleidsmedewerkers die werken met OKAN- en ex-OKAN-leerlingen. Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Dr. Maaike Loncke deed meer dan 10 jaar cognitief psychologisch onderzoek met een focus op taalverwerving en -verwerking (UAntwerpen, UGent en Thomas More), om dan de afgelopen 10 jaar de opgedane wetenschappelijke inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk en de zorg voor leerlingen (zowel als leerkracht, leerlingenbegeleider als beleidsmedewerker).
Praktisch
Cursuscode:
24/NT2/052ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 7 november 2024 |
13:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus