Je bent hier:
Teamcoaching
Teamcoaching
Werken op scholen wordt hoe langer hoe meer een werk van teams. De tijd dat we alles alleen achter gesloten deuren deden, is al een tijd voorbij. Werken in teams veronderstelt ook het coachen van deze teams. Dit lijkt vanzelfsprekend; het is echter veel complexer dan we denken. We willen het in deze vorming niet hebben over vergadertechnieken, wel over het coachen van een team.
Programma
We vertrekken vanuit het systeemdenken en bekijken teams op scholen vanuit deze bril. We werken rond begrippen zoals
- de verschillende petten van de teamleider;
- het eigenaarschap;
- het ijsbergmodel.
We staan stil bij de verschillende houdingen en vaardigheden van de teamcoach.
Ten slotte bekijken we de verschillende soorten ontwikkelingsfases in een team en wat we kunnen doen om die te stimuleren.
Dag 1:
We diepen de theorie uit rond het teamcoachen. We benaderen dit vanuit het idee dat teams voldoende kracht en potenties in zich hebben en dat het aan de coaches is om deze krachten en potenties naar boven te krijgen en verder te ontwikkelen. Het ultieme doel daarbij is dat we onszelf misbaar maken. We bekijken de diverse fases die een team doorloopt, wat de rol en de valkuilen kunnen zijn van de coach in de diverse fases, hoe we kunnen omgaan met de verschillende petten, wat we doen met de weerstanden die tegen veranderingsprocessen bestaan, hoe we het eigenaarschap meer bij de teamleden kunnen laten.
Dag 2:
We diepen praktijksituaties uit die door de deelnemers aangebracht worden en staan stil bij verschillende handelingsalternatieven voor de coach.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- leiding geven aan een team;
- de principes van coaching toepassen op een team;
- de teamsamenhang zien en initiatieven nemen om deze samenhang te bevorderen;
- vorm geven aan het eigenaarschap van medewerkers zodat ze kritischer en actiever worden in meedenken en handelen;
- de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden, teamvaardigheden en denkpatronen stimuleren;
- teamleden zich meer bewust laten worden van de effecten van hun eigen gedrag op elkaar;
- teamleden verantwoordelijkheid laten nemen voor de gevolgen van hun eigen gedrag;
- handelings- en analysemogelijkheden rond het werk voor het team vergroten: wat kunnen/willen/mogen teamleden zelf doen?
Doelgroep
Iedereen die op een school een team of een deelteam leidt. Dit kunnen zowel coördinatoren zijn, als leerlingbegeleiders, als vakverantwoordelijken...
Deze nascholing richt zich niet tot directieleden.
Begeleiding
Dirk Jaspers, leraar tso en bso, graadcoördinator, voormalig vakoverschrijdend pedagogisch begeleider en directeur van Leefsleutels, nascholer.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
17/OND/030A
Jouw bijdrage: 197 EUR.
Inlichtingen bij: Joke Oomes, 032654691, joke.oomes@gmail.com
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 7 december 2017 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
donderdag 1 februari 2018 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.