Toets de toets! Criteria voor een kwaliteitsvolle evaluatie
Als leerkracht ervaar je het telkens weer: goede schriftelijke toetsvragen opstellen is geen makkelijke klus. Wat wil je of moet je precies evalueren? Welke soort vragen kan je gebruiken voor welke doelen? Welke formulering gebruik je? Hoe ga je de antwoorden correct beoordelen? En wat zijn dan goede vragen? Het is slechts een greep uit de vragen die het opstellen van een evaluatie op roept. Tijdens deze nascholing bekijk je aan de hand van aangereikte kaders en praktijkvoorbeelden jouw evaluatievragen kritisch en maak je meteen werk van het optimaliseren van je vraagstelling.
Programma
Je vertrekt vanuit de analyse van een reeks aangereikte schriftelijke evaluatievragen. Na een bespreking van een theoretisch kader en handvaten ga je concreet aan de slag met het optimaliseren van de door jou meegebrachte schriftelijke evaluaties.
Doelstellingen
De deelnemers:
- evalueren in welke mate hun evaluatie aansluit bij het gevalideerde doelenkader;
- toetsen hun schriftelijke evaluatievragen aan de kwaliteitscriteria voor een goede evaluatie;
- sturen waar nodig hun schriftelijke evaluatievragen bij op basis van de opgedane inzichten.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs en volwassenenonderwijs die hun schriftelijke evaluatie willen optimaliseren.
Begeleiding
Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring. Nu is hij nog actief als nascholer, coach en bemiddelaar.
Praktisch
Cursuscode:
22/OND/126ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
(digitale) leerplannen en schriftelijke evaluaties van het eigen vak
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 12 mei 2023 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus