Je bent hier:
Toetsen met tekst: Latijn en Grieks geïntegreerd evalueren (herhaling 1)
Toetsen met tekst: Latijn en Grieks geïntegreerd evalueren (herhaling 1)
In de eerste en tweede graad Latijn en Grieks is het niet evident om bij je leerlingen alle te verwerven competenties te toetsen op basis van bestudeerde en analoge niet-bestudeerde teksten, zoals de actuele leerplannen (van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen) voorschrijven. Tijdens deze nascholing onderzoek je de meerwaarde en de pijnpunten van het geïntegreerd evalueren van woordenschat, taalstudie, lectuur en cultuur.
Programma
Aan de hand van discussiepunten en voorbeeldtoetsen proberen we een antwoord te formuleren op de vraag of en hoe we ook in de beginjaren (bijna) alle leerplandoelstellingen Latijn en Grieks via teksten kunnen evalueren. Hoe kunnen we dergelijke evaluaties voldoende valide, representatief en haalbaar maken voor de leerlingen? We gaan ook aan de slag met concreet tekstmateriaal om samen tot relevante evaluatievragen te komen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing heb je inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van een evaluatie waarbij alle opdrachten betrekking hebben op (niet-authentieke) Latijnse en Griekse teksten en kan je zelf zinvolle, geïntegreerde evaluatievragen formuleren.
Doelgroep
Leraren Latijn en Grieks, eerste en tweede graad s.o.
Begeleiding
Katrien Vanacker stond zelf 20 jaar voor de klas als leraar Latijn en Grieks. Ze is als onderwijsdidacticus verbonden aan de Educatieve Masteropleiding van de Universiteit Gent en doceert er ook Oudgriekse taalbeheersing.
Praktisch
Cursuscode:
23/LAT/012BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 18 april 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.