TRAJECT: De mentor als coach - Hoe je startende leraren doelgericht kan laten groeien
Als mentor kan je – samen met de directie en het voltallige lerarenkorps - actief bijdragen aan een warm onthaal van nieuwe leraren en hen begeleiden bij het stapsgewijs inwerken in hun nieuwe functie of omgeving. Gedurende dit traject verkennen we op een activerende manier de invulling van het mentorschap en de (effecten van de) coachende aanpak hierbij. Door middel van concrete oefeningen ervaar je deze aanpak en kan je jezelf deze eigen maken. Daarnaast reiken we kaders aan om die aanvangsbegeleiding te organiseren.
Programma
Tijdens dit traject krijg je een antwoord op volgende vragen:
- Wat is aanvangsbegeleiding?
- Hoe realiseer je via de coachende aanpak aanvangsbegeleiding?
- Wie ben ik en waar sta ik voor, als persoon en als mentor?
- Wat is het profiel en wat zijn de behoeften van startende leraren?
Daarnaast ga je aan de slag met de eigen concrete leervragen i.k.v. coachen in de eigen onderwijspraktijk
Activerende aanpak met tal van werkvormen en oefeningen, die ook bruikbaar zijn als mentor, om kaders en kapstokken aan te reiken, een coachende aanpak te oefenen en met eigen leervragen aan de slag te gaan.
Dag 1 en 2 zijn twee volledige dagen, met focus op de bovenstaande inhoud. Tijdens dag 3 en 4, is tijdens het tweede dagdeel intervisie voorzien. Tijdens die intervisie ga je als deelnemer in kleine groepen met de eigen concrete vragen aan de slag en oefen je tegelijkertijd de coachende aanpak in deze methodiek.
Doelstellingen
De deelnemers:
- benoemen de behoeften van startende leraren;
- geven concrete voorbeelden van hoe ze aanvangsbegeleiding in de eigen schoolcontext (kunnen) vormgeven, aangepast aan de behoeften van startende leraren;
- benoemen welke elementen invloed hebben op hun functie als mentor, zowel op persoonlijk, micro-, meso- als macroniveau;
- passen de elementen van een coachende aanpak toe tijdens het bespreken van elkaars leervragen;
- brengen concrete leervragen aan, gelinkt aan de eigen functie als mentor.
Doelgroep
Middenkader (mentoren aanvangsbegeleiding) en alle leraren die hun nieuwe collega’s coachend willen ondersteunen
Geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Els Tanghe heeft jarenlange leservaring (zowel theorie-, praktijkvakken als stagebegeleiding) in verschillende zorggerelateerde opleidingen. Zij nam als mentor de zorg voor startende collega’s op zich en was coördinator bij de Specifieke Lerarenopleiding (CVO) in Mechelen. Momenteel is zij aan de slag binnen de Educatieve Master van de Universiteit Antwerpen als lerarenopleider en medewerker onderwijsontwikkeling.
Praktisch
Deze cursus loopt over 4 dagen.
Cursuscode:
20/MK/018A
Jouw bijdrage: 525 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 5 oktober 2020 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 004 (gelijkvloers) |
dinsdag 24 november 2020 |
09:15u |
16:15u |
via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate) |
vrijdag 12 februari 2021 |
09:15u |
16:15u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
maandag 3 mei 2021 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 0.Studio (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.