Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinator   Traumasensitief lesgeven: De ontwikkeling van ons brein als leidraad

Traumasensitief lesgeven: De ontwikkeling van ons brein als leidraad

Scholen kunnen veilige eilandjes zijn voor kinderen met trauma. Maar dan moet je wel weten welke signalen kinderen laten zien. En wat hebben kinderen dan net nodig om zich bij jou veilig te voelen? Want pas dan ga je mee kunnen zorgen voor een omgeving waar een kind tot leren komt.

Programma

Je krijgt inzicht in hoe trauma en verwaarlozing effect hebben op de ontwikkeling van het kinderbrein en hoe dit zichtbaar wordt in het gedrag van kinderen in de klas en op school. De enorme impact op hun schools functioneren wordt duidelijk: opletten in de klas is een stuk moeilijker, ze hebben vaker conflicten met leerkrachten of leeftijdsgenoten... Andere kinderen bevriezen en horen niet veel meer van wat er gezegd wordt of stoppen met het afwerken van hun taken.

Zolang je binnen je 'window of tolerance' zit kan je leren. Je functioneert/leert immers maar optimaal wanneer alle onderdelen van je brein goed samenwerken. Wanneer kinderen echter hun bovengrens bereiken, functioneren ze niet langer in hun optimale spanningszone en dat heeft een enorme weerslag op hun schools functioneren: opletten in de klas, meer conflicten, bevriezen… Samen zicht krijgen op wat stress oplevert en wat de dingen zijn die een kind op school buiten zijn window of tolerance brengen, kan helpend zijn. Hoe krijg je hierbij als leerkracht een kind in een kalm (lerend) brein?

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • weet je wat trauma is;
  • herken je de effecten van trauma op leren;
  • sta je stil bij en denk je na over wat een kind met trauma nodig heeft om tot leren te komen;
  • beschrijf je wat er nodig is om te komen tot een traumasensitieve school;
  • heb je inzicht in hoe trauma en verwaarlozing effect hebben op de ontwikkeling van het kinderbrein.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers, zorgcoördinatoren, ondersteuners, CLB-medewerkers uit het (buitengewoon) basisonderwijs

Begeleiding

Romina Cuadros Perez is psycholoog/teambegeleider in een observatie- en behandelingscentrum. Verder is ze ook trainer in het Neurosequential model of therapeutics, contextueel en EMDR-therapeut.

Praktisch

Cursuscode: 23/BAS/101A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 7 maart 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen