'Trein' de ingenieursvaardigheden van jouw leerlingen
De treinen kunnen tegenwoordig meer en meer zelfstandig rijden. Dat is te danken aan hun gevoelige sensoren en een correcte programmatie. Op die manier proberen ingenieurs zoveel mogelijk menselijke fouten uit te schakelen en processen automatisch te laten verlopen. Met het educatief pakket IR13 laat je jouw leerlingen hun ingenieursvaardigheden ontdekken aan de hand van logische poorten en sensoren.
Programma
Met de logische modules leren de leerlingen een legotreintje te manipuleren, bv. automatisch stoppen voor het rood licht, bij een seinhuis toeteren of de lichten aansteken in een donkere tunnel. Laat de leerlingen volop:
- ontwerpen;
- schematiseren;
- implementeren;
- bijsturen;
- opnieuw proberen.
Tijdens deze nascholing krijg je als leerkracht eerst een korte presentatie met wat uitleg over de opzet van het project. Ook krijgen jullie uitleg over de educatieve koffers van IR13. De lesgever zet je daarna snel aan het werk met enkele praktische opdrachten. Deze voer je uit in groepjes. Zo leer je de werking van het beschikbare educatief materiaal kennen want je leerlingen leren op dezelfde manier samenwerken. Je neemt de plaats van je leerling in.
Doelstellingen
De leerling kan na je lessen:
O Werken met de verschillende logische poorten en verschillende sensoren die de trein gaan aansturen:
- EN-Poort, NIET-poort en OF-poort;
- LDR en botsingsensor;
- Klok en teller;
- Drukknop, schuifschakelaar, zoemer, baken, wacht en flipflop.
O Werken in groepsverband aan de verschillende opdrachten (elke leerling krijgt een taak toegewezen).
O Schematische voorstellingen tekenen (met de hand of via een computersimulatie).
Doelgroep
Leerkrachten STEM en techniek 1ste graad.
Begeleiding
Matthias Stroobants is educatief medewerker bij RVO-Society. RVO-Society wil jongeren (6-18) interesseren voor STEM, techniek en wetenschappen. Die jongeren bereiken, kunnnen we niet alleen. Dankzij gedreven leerkrachten die hun leerlingen de wereld van wetenschappen, techniek en STEM tonen, kunnen we (nog) meer jongeren bereiken en stimuleren. Meer info over ons nascholingsaanbod via onze website www.rvo-society.be.
Praktisch
Cursuscode:
19/TEC/003ADrank en syllabus inbegrepen.
Deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 19 maart 2020, maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 13 oktober 2020 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.