Van concentratieproblemen tot ADHD
Het is niet eenvoudig om door het bos de bomen nog te zien wanneer het om concentratieproblemen, -stoornissen of ADHD gaat. Wanneer spreekt men bij kinderen van een gewone verstrooidheid, een concentratieprobleem of een aandoening als ADHD?
Programma
Sommige jongeren zijn wel eens verstrooid in de klas of hebben moeite met iets af te werken. Ze tonen weinig belangstelling, zitten er zo maar wat bij of storen soms anderen.
Maar er zijn ook leerlingen die voortdurend storen, die ontzettend veel moeite hebben om de aandacht erbij te houden of die ook in de omgang met medeleerlingen vastlopen.
Wat is nu het verschil en welke zijn de consequenties naar aanpak? Komt ADHD echt zo vaak voor of is het eerder een modeverschijnsel? Hoe maak je het onderscheid en vooral wat is eraan te doen? Is medicatie voor ADHD de enige oplossing of bestaan er ook andere behandelingen? Neem je best een strenge, dan wel een begripvolle houding aan? En tenslotte, hoe hou je als leerkracht het hoofd koel wanneer het weer eens niet lukt?
We gaan interactief te werk. Er wordt een theoretisch kader geschetst, gevolgd door praktijktoepassingen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- verbreden hun kennis van de aandachtsproblematiek;
- krijgen meer inzichten in gedragskenmerken;
- krijgen aanzetten tot handelingsplanning;
- worden vaardiger in de communicatie met de jongere en de ouders.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingbegeleiders, zorgcoördinatoren, ondersteuners, CLB-medewerkers en directies s.o.
Begeleiding
Maurits Wysmans is opleidingsverantwoordelijke Sociale Readaptatiewetenschappen: kinderen, jongeren en welzijn aan de UCLL, gastprofessor Potchefstroom (Zuid-Afrika), auteur van diverse artikels, co-auteur van het boek Praten met ouders en deskundige i.v.m. opvoedings- en gedragsproblemen.
Praktisch
Cursuscode:
21/LZG/036ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen ervaringen a.d.h.v. casussen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 31 maart 2022 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.