Via verbindende communicatie werken aan meer veerkracht en rust bij jezelf
Moeilijke gesprekken, uitdagende (klas)situaties, stressvolle periodes of vermoeidheid maken vaak deel uit van de job van een leerlingenbegeleider, maar ook van directies, leerkrachten, secretariaatsmedewerkers, … In deze nascholing oefen je je zelfleiderschap: hoe kan ik mezelf beïnvloeden om rustig te blijven en in mijn kracht te blijven staan?
Programma
Verbindende communicatie (Marshall Rosenberg) verwijst naar een taal en houding die rust brengt bij jezelf en bij anderen. In deze nascholing worden vaardigheden geoefend die bijdragen aan veerkracht en zelfzorg.
Vanuit een theoretisch kader wordt er concreet geoefend rond volgende thema’s:
- rust vinden in jezelf (in moeilijk en uitdagende situaties);
- reageren vanuit keuzevrijheid (en niet vanuit aanval of verdediging);
- je eigen grenzen leren kennen en aangeven;
- omgaan met frustraties of boosheid van jezelf en anderen.
Deze introductie heeft de vorm van een “training” waarin theorie afgewisseld wordt met oefeningen om de verschillende vaardigheden concreet te oefenen. Deelnemers gaan aan de slag met eigen voorbeelden en situaties.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- oefen je “zelfleiderschap”: je leert concreet hoe je jezelf kan beïnvloeden in uitdagende situaties;
- onderzoek je je eigen “triggers”;
- verbind je je met je eigen gevoelens en behoeften (en die van anderen);
- creëer je in uitdagende situaties keuzevrijheid;
- vind je rust bij jezelf zonder overspoeld te worden door de omstandigheden;
- geef je je grenzen aan zonder dat de ander een aanval of verwijt hoort;
- kan je omgaan met moeilijke boodschappen, verwijten of kritiek.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, leerkrachten, directie, secretariaatsmedewerkers, (ICT- of zorg)coördinatoren, CLB-medewerkers en ondersteuners… (alle onderwijsniveaus)
Begeleiding
Anouk Vroemans is leraar en leerlingbegeleider Pius X Antwerpen, HERGO-moderator en zelfstandig trainer in verbindende communicatie en herstelgericht werken.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/SEB/095ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen voorbeelden en situaties van uitdagende situaties in jouw klas.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 29 november 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
dinsdag 10 december 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven voor herhalingscursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.