Vind de sleutel tot je leerling: contact maken met kinderen, hoe doe je dat? (afgelast)
Het aantal zorgvragen van kinderen in de basisschool neemt een hoge vlucht. Een goed gesprek aangaan met de leerlingen is daarbij een belangrijke eerste stap. Professioneel met kinderen in dialoog gaan is echter voor veel leerkrachten geen evidentie. Je voelt frustraties omdat je merkt dat je leerling worstelt met verdriet, angst of problemen terwijl je botst op een muur waar je moeilijk doorheen kan. In een gesprek kunnen gevoelige onderwerpen worden aangesneden en wat doe je daar dan mee? Wat zijn de wettelijke plichten als gesprekspartner maar welke rechten hebben jouw leerlingen? Hoe zorg je ervoor dat een leerling zich begrepen voelt? En welke woorden laat je dan klinken? Welke technieken kunnen je hierbij helpen?
Programma
Dag 1 verduidelijkt de wettelijke bepalingen omtrent het delen van cruciale informatie. Vervolgens doorgronden we de basis van wat een goed gesprek inhoudt. Hoe organiseren we het? Wat is nodig om het vlot te laten verlopen? We spitsen ons toe op het gesprek zelf: hoe beginnen we eraan, wat zeggen we best wel en wat vooral niet? Wat als een kind mij diep raakt? Wat als mijn pijn resoneert met deze van mijn leerling? Wat moet ik er dan mee? Je wordt uitgenodigd de aangereikte tools concreet uit te testen op jouw school.
Tijdens dag 2 staan we stil bij de (ver)kracht(ing) van je woordkeuze: één fout gekozen woord kan het gesprek volledig doen stilleggen. We zoomen in op negen verschillende gedragsuitingen bij leerlingen wanneer het slecht met hen gaat. Welke kenmerken vertonen ze op ongezond niveau? Afgestemd op deze onderstopte behoeftes oefenen we specifieke technieken om deze leerlingen alsnog te bereiken.
Doelstellingen
Tijdens dit tweedaags traject:
- verwerf je alle ‘ingrediënten’ die leiden tot een vruchtbaar gesprek;
- onderzoek je de effecten van de aangereikte gesprekstechnieken;
- koppel je de theorie aan de praktijk en test je dit uit op je school;
- onderzoek je hoe overdracht en tegenoverdracht een gesprek kunnen beïnvloeden:
- oefen je technieken die een kwaliteitsvol gesprek stimuleren.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies, ondersteuners, CLB-medewerkers uit het (buitengewoon) lager onderwijs
Begeleiding
Ingrid Noorts is als kindertolk, kinder- en jongerentherapeute en als biofeedbacktherapeute werkzaam in haar eigen praktijk (LEEF! Expert). Samen met een collega ontwikkelde ze een project waarbij ze scholen ondersteunen bij het in kaart brengen van de verschillende dynamieken binnen een klas, binnen een team. Met 26 jaar dienst als zorgcoördinator is ze dankbaar voor de samenwerking en leerervaringen met ouders, leerlingen en leerkrachten.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Tekenblok met tekenmateriaal (stiften/ kleurpotloden)
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.