Wat als je geconfronteerd wordt met storend gedrag? Praten met kinderen en jongeren in crisissituaties - Life Space Crisis Intervention
Steeds meer worden leerkrachten in het buitengewoon en gewoon onderwijs geconfronteerd met storend gedrag van leerlingen. Vaak gaat het om een minderheid van leerlingen die door hun gedrag de hele klas of zelfs de hele school uit balans brengen. Vaak zijn leerkrachten vanuit hun basisopleiding onvoldoende opgeleid om met dergelijk gedrag op een constructieve manier om te gaan. Life Space Crisis Intervention is een methodiek met een wetenschappelijk gefundeerde kijk op (storend gedrag) en biedt vaardigheden om hiermee om te gaan.
Programma
De nascholing gaat in op een visie op (storend) gedrag. Vervolgens bekijken we de bestaansreden van conflict en crisis. De basispijlers van Life Space Crisis Intervention worden grondig uitgelegd om vervolgens in te gaan op destructieve gedragspatronen en op de methodiek zelf.
De nascholing is doorspekt met theoretische inzichten, videomateriaal, interactieve oefeningen...
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben een duidelijke visie op gedrag, conflict en crisis;
- kennen de basispijlers van Life Space Crisis Intervention;
- maken kennis met de verschillende patronen van destructieve gedragspatronen;
- maken kennis met de methodiek Life Space Crisis Intervention, waarbij ze een aantal vaardigheden aangereikt krijgen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten buitengewoon, lager en secundair onderwijs en iedereen van het schoolpersoneel die rechtstreeks in contact komt met leerlingen.
Begeleiding
Gerrit De Moor is Master Trainer in Life Space Crisis Intervention, opgeleid aan het LSCI-Institute in de Verenigde Staten. Hij is opvoeder-groepschef in het Orthodpedagogisch Centrum Nieuwe Vaart te Gent en trainer bij Vormingscentrum Create.
Praktisch
Cursuscode:
19/OND/091ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus en dranken inbegrepen.
Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 11 euro.
Eigen lunch is mogelijk.
Jouw bijdrage: 121 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
De deelnemers mogen eigen voorbeelden van crisissituaties voorzien ter bespreking of ze kunnen een schets van een leerling die storend gedrag stelt, meebrengen. Gelieve dit een week op voorhand door te geven aan tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 21 februari 2020 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.