Wat is geschiedenis? Historisch denken uitdagen met geschiedtheoretische vragen
Wat is geschiedenis precies? Wat is het verleden? Kan je de historische waarheid kennen? Heeft geschiedenis nut?
Deze vragen zijn complexer dan ze op het eerste zicht lijken. Een geschiedtheoretische blik kan verheldering bieden.
Door te reflecteren over concrete casussen en illustraties, worden de abstracte vragen concreet en komt geschiedenis in focus.
Programma
Het verleden leren interpreteren behoort tot de kern van ons geschiedenisonderwijs. Niet voor niets leggen de nieuwe eindtermen en leerplannen voor geschiedenis de nadruk op ‘historisch denken’. Maar wat het verleden precies is, hoe de blik van de historicus het verleden bekijkt en wat nu precies historische waarheid is, vormen voer voor academisch debat.
In deze lezing reflecteren we over deze vragen aan de hand van een uitdagende casus: de rechtszaak tegen de Duits-Canadese holocaustontkenner Ernst Zündel. De casus vormt de aanzet om de eigenheden van de geschiedschrijving te verkennen. Ze laat toe te reflecteren over het onderzoeksobject van geschiedenis, de specifieke blik van de historicus, de methodologische en kennistheoretische eigenheid van de discipline en de maatschappelijke functie ervan. Zo gaat aandacht naar vragen zoals: Wat is historische waarheid? Hoe werken historische verhalen? Werkt geschiedenis emancipatorisch of juist autoritair? Concrete illustraties leggen de relevantie van deze abstracte vragen bloot.
Doelstellingen
Na deze nascholing
- toon je aan wat het belang is van een reflexieve denkwijze over geschiedenis in het onderwijs;
- is je reflectie over de maatschappelijke functies van geschiedenis opgewekt;
- maak je met concrete voorbeelden en vragen de abstracte vragen over geschiedenis tastbaar en begrijpelijk;
- weet je hoe je het historisch denken kan uitdagen met geschiedtheoretische vragen.
Doelgroep
Leerkrachten geschiedenis, cultuurwetenschappen of wijsbegeerte.
Al wie interesse heeft in een reflectie over humane wetenschappen in secundair of hoger onderwijs.
Begeleiding
Berber Bevernage is als hoofddocent verbonden aan de Vakgroep Geschiedenis van de Universiteit Gent. Zijn onderzoeksinteresse ligt vooral op het gebied van de historiografie en de geschiedtheorie met een focus op de problematiek van geschiedschrijving in overheidsopdracht en de relatie tussen geschiedschrijving en rechtspraak. Hij is mede-initiatiefnemer van de interdisciplinaire werkgroep 'TAPAS/Thinking About the PASt' die focust op uiteenlopende vormen van maatschappelijke omgang met het verleden.
Praktisch
Cursuscode:
21/GES/032ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 30 november 2021 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.