Je bent hier:
Webinar 'Wat is jouw punt? Betekenis geven aan prestatiegegevens van leerlingen'
Webinar 'Wat is jouw punt? Betekenis geven aan prestatiegegevens van leerlingen'
Wat gebeurt er precies wanneer je vanuit je eigen referentiekader betekenis geeft aan informatie zoals prestatiegegevens van leerlingen? Wat is de meerwaarde van het in team bespreken van dat soort informatie? In deze sessie stellen we inzichten omtrent betekenisgeving centraal. Van daaruit verdiepen we de kijk op datageletterdheid en op hoe je prestatiegegevens kan gebruiken om de onderwijspraktijk te verbeteren. Centraal staan de vragen hoe individuele en collectieve betekenisgeving vorm krijgen en hoe we betekenisgeving kunnen versterken.
Programma
Tijdens deze webinar reiken we jou ideeën aan waarmee je je eigen opvattingen over informatiegebruik scherp kan stellen. We willen je inspireren om kritisch te (blijven) kijken naar de informatie die je verzamelt of voorgeschoteld krijgt. Vanuit kaders over ‘hoe mensen denken’ laten we je kennismaken met je eigen persoonlijk referentiekader. Van daaruit slaan we de brug naar informatiegebruik in het onderwijs en collectieve betekenisgeving. We bespreken instrumenten, routines, vaardigheden en concrete inzichten die van pas kunnen komen in je eigen betekenisgevingsproces en dat van je team.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ken je de betekenis van het begrip ‘betekenisgeving’ en beheers je kaders om het begrip in je praktijk toe te passen.
- heb je inzicht verworven in hoe betekenisgevingsprocessen mee bepalend zijn in hoe met prestatiegegevens van leerlingen aan de slag gegaan wordt.
- zie je in hoe vertrekken vanuit betekenisgeving rijke kansen biedt om in jouw organisatie duurzaam te werken aan professionalisering, datagebruik en kwaliteitszorg.
- heb je kennisgemaakt met de inhouden in de inspiratiegids ‘Wat is jouw punt?’ en heb je zicht op hoe je van deze inspiratiegids gebruik kan maken in jouw school.
Doelgroep
Deze webinar is gericht op onderwijsprofessionals uit alle niveaus die begaan zijn met interne kwaliteitszorg en geïnteresseerd zijn in datagebruik en datageletterdheid.
Begeleiding
Evelyn Goffin, Roos Van Gasse en Jan Vanhoof zijn onderwijswetenschappers en maken deel uit van de onderzoeksgroep Edubron aan de Universiteit Antwerpen. Zij verdiepen zich onder meer in hoe verschillende vormen van informatie ingezet kunnen worden om onderwijspraktijk en onderwijsbeleid te informeren.
Praktisch
Cursuscode:
23/STA/008AWanneer je deelneemt aan dit webinar, krijg je de inspiratiegids 'Wat is jouw punt? Betekenis geven aan prestatiegegevens van leerlingen' (Uitgeverij Acco, winkelwaarde 23,5 euro) op je thuisadres bezorgd.
Het webinar wordt opgenomen en een tijdje na 29 mei 2024 beschikbaar gemaakt op ons Youtube-kanaal. Je kan dus inschrijven, het boek ontvangen, en de opname bekijken zonder dat je aanwezig bent op 29 mei.
Jouw bijdrage: 33 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 29 mei 2024 |
14:00u |
15:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.