Webinar 'Wat is jouw punt? Betekenis geven aan prestatiegegevens van leerlingen'
Wat gebeurt er precies wanneer je vanuit je eigen referentiekader betekenis geeft aan informatie zoals prestatiegegevens van leerlingen? Wat is de meerwaarde van het in team bespreken van dat soort informatie? In deze sessie stellen we inzichten omtrent betekenisgeving centraal. Van daaruit verdiepen we de kijk op datageletterdheid en op hoe je prestatiegegevens kan gebruiken om de onderwijspraktijk te verbeteren. Centraal staan de vragen hoe individuele en collectieve betekenisgeving vorm krijgen en hoe we betekenisgeving kunnen versterken.
Programma
Tijdens deze webinar reiken we jou ideeën aan waarmee je je eigen opvattingen over informatiegebruik scherp kan stellen. We willen je inspireren om kritisch te (blijven) kijken naar de informatie die je verzamelt of voorgeschoteld krijgt. Vanuit kaders over ‘hoe mensen denken’ laten we je kennismaken met je eigen persoonlijk referentiekader. Van daaruit slaan we de brug naar informatiegebruik in het onderwijs en collectieve betekenisgeving. We bespreken instrumenten, routines, vaardigheden en concrete inzichten die van pas kunnen komen in je eigen betekenisgevingsproces en dat van je team.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ken je de betekenis van het begrip ‘betekenisgeving’ en beheers je kaders om het begrip in je praktijk toe te passen.
- heb je inzicht verworven in hoe betekenisgevingsprocessen mee bepalend zijn in hoe met prestatiegegevens van leerlingen aan de slag gegaan wordt.
- zie je in hoe vertrekken vanuit betekenisgeving rijke kansen biedt om in jouw organisatie duurzaam te werken aan professionalisering, datagebruik en kwaliteitszorg.
- heb je kennisgemaakt met de inhouden in de inspiratiegids ‘Wat is jouw punt?’ en heb je zicht op hoe je van deze inspiratiegids gebruik kan maken in jouw school.
Doelgroep
Deze webinar is gericht op onderwijsprofessionals uit alle niveaus die begaan zijn met interne kwaliteitszorg en geïnteresseerd zijn in datagebruik en datageletterdheid.
Begeleiding
Evelyn Goffin, Roos Van Gasse en Jan Vanhoof zijn onderwijswetenschappers en maken deel uit van de onderzoeksgroep Edubron aan de Universiteit Antwerpen. Zij verdiepen zich onder meer in hoe verschillende vormen van informatie ingezet kunnen worden om onderwijspraktijk en onderwijsbeleid te informeren.
Praktisch
Cursuscode:
23/STA/008AWanneer je deelneemt aan dit webinar, krijg je de inspiratiegids 'Wat is jouw punt? Betekenis geven aan prestatiegegevens van leerlingen' (Uitgeverij Acco, winkelwaarde 23,5 euro) op je thuisadres bezorgd.
Het webinar wordt opgenomen en een tijdje na 29 mei 2024 beschikbaar gemaakt op ons Youtube-kanaal. Je kan dus inschrijven, het boek ontvangen, en de opname bekijken zonder dat je aanwezig bent op 29 mei.
Jouw bijdrage: 33 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 29 mei 2024 |
14:00u |
15:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.