Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Wegwijs in (beginnende) psychopathologische problemen bij leerlingen

Wegwijs in (beginnende) psychopathologische problemen bij leerlingen

Leerlingen brengen heel veel tijd op school door. We kennen onze leerlingen, we willen hen graag warm begeleiden naar een zo krachtig mogelijke leer- en leefweg. Soms voelen of zien we dat er iets aan de hand is waar we niet meteen de vinger op kunnen leggen. Er is iets, maar wat …? Onwelbevinden? Gewoon wat normale veranderingen?

We wisselen af tussen korte theoretische omkadering van veel voorkomende psychopathologie bij leerlingen en eigen casussen, waarbij we altijd de vertaling maken naar je eigen werkvloer.

Programma

Het is belangrijk om (beginnende) psychopathologie bij leerlingen te herkennen. Een leerlingenbegeleider is geen therapeut maar kan wel helpen om signalen te bundelen die mogelijks wijzen op een ontwikkeling waarbij externe begeleiding aangewezen is. Ook voor collega’s in de klas kan de leerlingenbegeleider handvaten in communicatie en omgang aanreiken. 

We vertrekken bij een normale ontwikkeling. We staan stil bij enkele vaak voorkomende psychische aandoeningen waar leerlingen aan kunnen lijden (bv. persoonlijkheidsgerelateerde problemen, eetstoornissen, angst- en stemmingsstoornissen, hechtingsstoornissen). Tegelijk blijven we binnen het zorgcontinuüm en respecteren we de schoolbrede samenwerking met CLB, ondersteuners en andere betrokkenen.

Tijdens de nascholing is er ruimte voor casusbespreking vanuit een oplossingsgerichte intervisiemethodiek.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing...

  • sta je open voor signalen van psychopathologie bij leerlingen;
  • herken je enkele vaak voorkomende (beginnende) psychopathologische problemen bij leerlingen;
  • verwerf je taal om deze problemen in gesprek te brengen;
  • start je met (een sociale kaart met) actuele informatie;
  • kan je met collega’s in gesprek gaan over signalen van psychopathologie bij leerlingen.

Doelgroep

Leerlingenbegeleiders, vertrouwensleerkrachten en zorgcoördinatoren lager en secundair onderwijs.

Begeleiding

Ann Geentjens, klinisch psychologe, voormalig leerkracht psychologie en gesprekstechnieken, voormalig leerlingenbegeleider, educatieve medewerker CNO.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 23/SEB/100A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 30 april 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)
dinsdag 28 mei 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen