Zoek een nascholing
Je bent hier: Deeltijds kunstonderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Werken aan een LGBTI-inclusieve school

Werken aan een LGBTI-inclusieve school

De school is de ideale plek om het holebi- en transgenderthema bespreekbaar te maken, attitudes bij te stellen en stereotypen te doorbreken. Holebi- en transgenderjongeren voelen zich niet altijd goed in hun vel. Depressieve gedachten en gevoelens komen bij deze leerlingen vaak voor. Ook holebi- en transgenderleerkrachten bevinden zich soms in een moeilijke positie. Een school waar holebi’s en transgenders (LGBT) welkom zijn en waar een open sfeer heerst, kan dus veel betekenen voor het welzijn van holebi- en transgenderleerlingen en hun leerkrachten.

Programma

In deze nascholing ga je praktijkgericht aan de slag met het thema gender en seksuele diversiteit specifiek gericht op de schoolcontext. Je maakt kennis met ‘de genderkoek’, zoekt antwoorden op praktische vragen van LGBTI-leerlingen aan de hand van casussen, en zoeken samen naar acties om te werken aan een LGBTI-inclusieve school.

1) LGBTI, wat is dat allemaal?

Inleiding tot LGBTI.

2) Gender en seksuele diversiteit op school.

Wat is gender, welke invloed hebben gendernormen op onze ontwikkeling en hoe vertaalt zich dat in ons onderwijs? Je leert alles over gender en seksuele diversiteit aan de hand van de genderkoek.

3) Genderbewust lesgeven, begeleiden, hulpverlenen,…

Waarom genderbewust handelen in het onderwijs? Hoe kan je lesgeven over LGBTI-thema’s? Hoe kan je ook in een les wiskunde, LO, aardrijkskunde,… genderbewust lesgeven? Hoe ga je om met praktische en specifieke vragen van LGBTI-leerlingen? Bijvoorbeeld: praktische vragen van transleerlingen over toiletgebruik, kleedkamer, naamsverandering,…

4) Werken aan een LGBTI- inclusieve school

Hoe kan jij als leerkracht, CLB-medewerker, zorgcoördinator, directie,… LGBTI- inclusief zijn?

Doelstellingen

Na deze nascholing kan/ken jij volgende zaken:

  • Je kent het acroniem LGBTI.
  • Je kent het concept gender en weet welke invloed gendernormen hebben op het onderwijs.
  • Je kan de genderkoek uitleggen.
  • Je kent de bouwstenen van genderbewust handelen.
  • Je kan de bouwstenen van genderbewust lesgeven, begeleiden, hulpverlenen,… in de praktijk toepassen.
  • Je kent websites over lesmateriaal, achtergrondinfo, doorverwijsmogelijkheden,… rond het thema.
  • Je kan een antwoord formuleren op specifieke vragen van LGBTI- leerlingen.
  • Je kan acties benoemen om jouw school LGBTI- inclusief te maken.

Doelgroep

Leerkrachten secundair onderwijs, leerlingenbegeleiding, ondersteuners, CLB-medewerkers, zorgcoördinatoren en directie.

Begeleiding

Hans Hendrikx is projectmedewerker Onderwijs bij KLIQ vzw, het vormings- en trainingscentrum van çavaria, de Vlaamse belangenverdediger van LGBTI-mensen en koepel van LGBTI-organisaties. Hij geeft vormingen over gender- en seksuele diversiteit in het onderwijs.

Praktisch

Cursuscode: 21/SEB/083A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 1 februari 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen