Werken onder emotionele druk - Ontwikkelen van nieuwe strategieën (leidinggevenden) - live online nascholing
‘Drukkende’ emoties bij jezelf, leerlingen, collega’s ontstaan door een bedreiging van normen, grenzen, verwachtingen, waarden of visie en dreigen problemen tot stand te brengen die ‘blijvend’ van aard durven zijn. Deze langdurige niet-gewenste emoties zoals frustratie, onmacht en kwaadheid tijdig herkennen en ontkoppelen is een kunst om rust te gunnen aan je eigen denken en voelen.
Programma
Zorg dragen voor en begeleiden van kinderen of jongeren, in groep of individueel, vraagt vaak heel wat inzet. Lichamelijke en mentale inspanning eigen aan bijvoorbeeld spreken, alert zijn, plannen, beslissen en bewegen wordt vaak onderschat, maar kan je mits een goede nachtrust compenseren.
Daarnaast zijn er ook vaak emoties die je ‘bedrukt’ maken, zoals onmacht, faalangst, frustratie, kwaadheid, ongeduld. Deze emotionele druk is moeilijker te ontkoppelen, de aanleiding verdwijnt niet zomaar, problemen zijn soms ‘blijvend’ van aard.
Hoe kan je nu zelf deze emotionele druk ontkoppelen of draaglijker maken?
We verkennen vier strategieën die vaak gebruikt worden om met deze bedreigingen om te gaan :
- ontkennen of doen alsof er niets is
- vluchten of uitvluchten zoeken
- aanvallen of actie ondernemen
- hulpeloos of ontmoedigd zijn.
Zonder uitkomst én blijvend van aard, worden deze strategieën de oorzaak van heel wat fysieke of mentale klachten. Elke strategie wordt ook positief, als ze benut wordt en naar een gunstig resultaat leidt.
Tijdens deze vorming verken je nieuwe methodes om anders en beter om te gaan met emotionele druk.
Verloop online lesdag:
9.15 uur: verwelkoming
09.30 – 12.00 uur : deel 1
12.00 – 13.00 uur : pauze
13.00 – 16.30 uur : deel 2
Er worden pauzes voorzien in de voor- en namiddag.
Doelstellingen
De deelnemers:
- verwerven inzicht in vier strategieën, vier methodes die emotionele druk kunnen ontkoppelen;
- herkennen strategieën bij zichzelf en ontwikkelen terug een stuk zelfkennis;
- herkennen strategieën bij de ander en groeien in efficiënter begeleiden van leerling, collega en ouders.
Doelgroep
Directies, adjunct-directies, TA(c)’s.
Begeleiding
Hendrik Gaublomme is creatief therapeut, teamcoach en yogadocent.
Hij heeft reeds meer dan 20 jaar ervaring in vormingen voor een zeer breed doelpubliek met het accent op stressbestendigheid en burn-out, respectbevordering en gezagsontwikkeling, teamSpirit en teamActivatie en communicatieve vaardigheden.
Praktisch
Cursuscode:
20/DR/244A
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 22 maart 2021 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.