Je bent hier:
UITGESTELD - Wiskunde evalueren in de hervormde eerste graad
UITGESTELD - Wiskunde evalueren in de hervormde eerste graad
Wist je dat…
- wiskundeleraren tot 25% van de lestijd invullen met toetsen, taken en proefwerken?
- het opstellen van leerplangerichte wiskundevragen geen eenvoudige taak is, zeker nu de taxonomie van Bloom ook beheersingsniveaus aangeeft?
- veel vakgroepen en scholen hun manier van evalueren kritisch onder de loep nemen naar aanleiding van de nieuwe eindtermen wiskunde en de onderwijshervorming?
Genoeg redenen voor een navorming rond het evalueren van wiskunde in de eerste graad!
Deze nascholing wil deelnemers wapenen met evaluatiepraktijken waarvan we uit onderzoek weten dat ze werken. We zorgen daarnaast voor veel concrete voorbeelden uit de eerste graad.
Programma
In deze nascholing leggen we onze eigen evaluatiepraktijk op de testbank. Zo brengen we onze eigen evaluatiestijl in kaart, leren we leerplangerichte vragen opstellen en reiken we modellen aan voor een faire verbetering. Daarbij hebben we voldoende aandacht voor de uitdagingen die er rond evalueren zijn met de nieuwe eindtermen in de 1ste graad. Via enkele markante experimenten met de deelnemers beogen we bewustwording van het onvermijdelijk, subjectieve karakter van evalueren. We behandelen vraagstelling en werkwijzen om de tijd die naar evaluaties gaat in te perken.
Onder het motto ‘what you test is what you get’ leren we hoe we vaardigheden en attitudes in onze evaluatie kunnen meenemen. Elke wiskundeleerkracht droomt er immers van dat leerlingen wiskundig inzicht verwerven, probleemoplossend kunnen denken, dat ze reflecteren over oplossingsstrategieën en zin krijgen in wiskunde. Maar dat vertalen naar onze manier van evalueren is niet altijd even evident en soms blijven we hangen in evaluaties die gericht zijn op reproductie van procedures en methodes. Hiervoor reiken we enkele voorbeeldvragen aan.
Tijdens de nascholing komen de ‘klassieke’, maar erg veelgebruikte evaluatiemethode aan bod: taken, toetsen en proefwerken, maar vermits er op veel scholen hevige debatten gaande zijn over alternatieve evaluatiepraktijken, bespreken we ook van deze evaluatievormen de uit onderzoek gedestilleerde voor- en nadelen. Zo is elke deelnemer op het einde van de navorming in staat om de juiste keuzes te maken op vlak van evalueren in zijn eigen praktijk.
Enkele weken voor de nascholing worden de deelnemers uitgenodigd om de navorming online voor te bereiden (+/- 15 minuten werk), daarnaast brengt iedereen ook een eigen toets of proefwerk mee voor het 1ste en/of 2de jaar.
Doelstellingen
De deelnemers:
- evalueren hun evaluatiemethode en kunnen ze bijsturen op basis van aangereikte vragen en modellen;
- leren hoe ze vaardigheden en attitudes in hun evaluaties kunnen meenemen;
- kunnen een juiste keuze maken voor een evaluatievorm in hun eigen lespraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde 1ste graad A- en B-stroom.
Begeleiding
Filip Moons was namens de Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars mee betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe eindtermen wiskunde. Hij is als doctoraal onderzoeker binnen de wiskundedidactiek en als lerarenopleider wiskunde verbonden aan de Universiteit Antwerpen. Hij is een voormalig wiskundeleraar en redactielid ‘Uitwiskeling’.
Praktisch
Cursuscode:
20/WIS/039ADrank en syllabus inbegrepen.
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen toets & eigen examen.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Vragelijnst invullen online.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 28 oktober 2020 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.