‘Wiskunde is kinderspel’: hoe loose parts als vanzelf aanleiding geven tot wiskundig spel
Wist jij ook dat kleuters in hun spontaan spel vaak al wiskundig handelen?
En wist je dat de manier waarop je loose parts aanbiedt het wiskundig handelen van jonge kinderen regelmatig als vanzelf kan uitnodigen?
In het project ‘Zichtbaar Leren in Loose Parts Play’ merkten we dat bepaalde combinaties van loose parts als vanzelf aanleiding geven tot wiskundig spel. In een nieuw project vertrokken we van die beloftevolle combinaties en gingen we op zoek naar een aanpak die dat spontaan wiskundig handelen aangrijpt om, met het oog op de leerplandoelen, het leren van jonge kinderen gericht te begeleiden en verder uit te diepen.
Programma
In de voormiddag krijg je een korte kadering van de uitgangspunten te horen om van daaruit het spontane wiskundespel van kinderen op te merken, te erkennen en te benutten in de vormgeving van wiskunde bij jonge kinderen. Daarna ga je aan de slag met opstellingen en combinaties van concrete open eind materialen (loose parts). Je speelt eerst zelf en nadien kijken we samen vanuit de kijkwijzers waar het wiskundig handelen zit. Welke handelingen wijzen op wiskundig denken? Hoever zit een kind in zijn handelen en wat zijn verdere stappen die jij van daaruit met hen kan zetten?
We sluiten de voormiddag af met een korte kadering rond hoe je voortbouwt op dat spontane wiskundig handelen.
In de namiddag ga je aan de hand van foto’s en video, en met de kijkwijzer en leerplannen bij de hand, aan het werk om bij concrete handelingen van jonge kinderen te bedenken welke activiteiten en hoekverrijking je kan inbouwen om hun groeiend wiskundig denken te verbreden of verder uit te dagen.
Tot slot bekijk je enkele aanvullende werkvormen en spelvormen die je kan inzetten om wiskundetaal en wiskundig denken met regelmaat te laten terugkomen in je klas.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- geef je vorm aan eerste combinaties en opstellingen van open eind materialen (loose parts) die kunnen aanzetten tot wiskundig denken voor je eigen klas;
- gebruik je de kijkwijzer om wiskundig denken in het spontaan handelen van jonge kinderen te herkennen;
- heb je handvaten om (met het oog op je leerplan) het wiskundig denken van kinderen concreet te ondersteunen en verder uit te dagen;
- bouw je enkele eenvoudige spel- en gespreksvormen in als een terugkerende routine waarmee je regelmatig kansen geeft aan wiskundig denken.
Doelgroep
Deze vorming is in eerste instantie bestemd voor kleuteronderwijzers en (zorg)leerkrachten eerste graad lager onderwijs. Ook begeleiders die binnen andere contexten het wiskundig leren van jonge kinderen vanuit spel willen vormgeven en begeleiden zijn van harte welkom.
Begeleiding
Hilde Stroobants werkt als praktijkonderzoeker en als lector leerpsychologie en wiskunde bij UCLL. Vanuit haar interesse in leren en denkontwikkeling onderzoekt ze hoe jonge kinderen vertrekkend vanuit hun eigen spel ontwikkelen en hoe we daar als begeleider een ondersteunende en stimulerende rol in spelen.
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/127ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een leerplan wiskunde
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 24 januari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus