Wiskundige vaardigheden realiseren binnen de arbeidsmarktfinaliteit: waar gaat het over en hoe pak je het aan?
Binnen de arbeidsmarktfinaliteit kregen de wiskundige vaardigheden een belangrijke update: waar de aandacht vroeger min of meer beperkt bleef tot zuivere rekenvaardigheden, integreer je nu ook meetkunde in functionele contexten en zelfs een streepje statistiek en kansrekening. Dit alles klinkt ingewikkelder dan het is. In deze nascholing frissen we de inhouden op. Concrete voorbeelden tonen de relevantie van deze leerinhouden aan voor beroepsleerlingen. Door middel van de didactische principes kan je goede, geïntegreerde wiskundelessen ontwikkelen voor de arbeidsmarktfinaliteit. Na deze nascholing ben je helemaal mee met het nieuwe curriculum en kan je zonder angst degelijke wiskundelessen ontwikkelen voor de arbeidsmarktfinaliteit.
Programma
De nascholing heeft twee pijlers: het nieuwe curriculum en didactiek. Met een interactieve quiz frissen we onze basiskennis wiskunde op. Vervolgens gaan we dieper in op het belang van gecijferdheid voor leerlingen van de arbeidsmarktfinaliteit en geven we een overzicht van de nieuwe eindtermen van de arbeidsmarktfinaliteit in de tweede en derde graad. Hierbij maken we af en toe uitstapjes naar werkvormen die je meteen kan inzetten om bepaalde topics aan te brengen. We verliezen hierbij de leerlijn die al startte vanuit de eerste graad niet uit het oog. In het tweede deel focussen we op de didactiek: de strengen van wiskundige bekwaamheid, het ijsbergprincipe en het drieslagmodel van functioneel rekenen bieden handvaten om wiskunde geïntegreerd vorm te geven in de arbeidsmarktfinaliteit. We sluiten af met het zelf creëren van een ijsberg rond een bepaald thema.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- heb je een realistisch beeld over de nieuwe eindtermen rond wiskundige vaardigheden van de arbeidsmarktfinaliteit in de tweede en derde graad;
- situeer je het wiskundecurriculum in de opgebouwde leerlijnen vanuit de eerste graad tot en met de derde graad;
- kan je de eindtermen tot leven te brengen in je lespraktijk;
- werk je in functionele contexten en in samenhang met andere sleutelcompetenties.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde/PAV en andere geïnteresseerden uit de arbeidsmarktfinaliteit. Een wiskundige achtergrond is NIET vereist.
Begeleiding
Filip Moons is doctoraal onderzoeker binnen wiskundedidactiek en lerarenopleider wiskunde aan de Universiteit Antwerpen. Hij schreef namens de Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars mee aan de nieuwe eindtermen.
Praktisch
Cursuscode:
22/PAV/004ASyllabus inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 19 oktober 2022 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.