Je bent hier:
Zelfregulerend leren: ik wil het, ik kan het, ik doe het!
Zelfregulerend leren: ik wil het, ik kan het, ik doe het!
Levenslang leren staat in ons huidig onderwijs centraal. Zelfregulerend leren is een belangrijke voorwaarde om levenslang te leren en krijgt daarom ook een plaats binnen de eindtermen leren leren.
Wat is zelfregulerend leren nu precies en op welke manier kan je ermee aan de slag gaan bij jou op school? Je krijgt een antwoord op deze vraag en maakt kennis met de website die ontwikkeld werd om het zelfregulerend leren te monitoren.
Programma
In het eerste deel van de vorming zoomen we in op het begrip zelfregulerend leren en leggen we de link met de eindtermen leren leren. We staven deze theorie met praktische voorbeelden.
Vervolgens krijg je een inkijk in de website Wikadoe die de lesgevers ontwikkelden om het zelfregulerend leren te monitoren.
In het tweede deel ontdek je good practices vanuit onderzoek. Nadien denk je na over acties hoe jij zelfregulerend leren kan inzetten in je eigen klaspraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- weet je wat zelfregulerend leren inhoudt;
- leg je de link met de eindtermen leren leren;
- geef je voorbeelden van verschillende deelaspecten van zelfregulerend leren;
- ga je zelf aan de slag met de opgedane kennis in jouw klaspraktijk;
- gebruik je de tool Wikadoe om het zelfregulerend leren te monitoren.
Doelgroep
Leerkrachten van de 2de en 3de graad lager onderwijs, directies/beleidsondersteuners, zorgleerkrachten, CLB-medewerkers en pedagogisch begeleiders.
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Begeleiding
Natalie Boelen en Jolien Quinten zijn lector-onderzoeker aan Hogeschool PXL. Zij doen onderzoek naar zelfregulerend leren in de derde graad van het lager onderwijs en ontwikkelden een website om dit te monitoren en verschillende tools om te werken aan zelfregulerend leren in de klas.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Smartphone of tablet