Zelfzorg. Als je het als leerkracht goed hebt, hebben de leerlingen het goed met jou?
Als leerkracht ben je begaan met het welzijn van je leerlingen. Je zoekt daarom zowel naar een gepaste invulling op cognitief vlak als op het vlak van het sociale, emotionele welzijn. Zo geef je als leerkracht enorm veel van jezelf om het de leerlingen naar hun zin te maken... Maar wat 'neem' je voor jezelf? Hoe zorg jij ervoor dat je de balans bewaart?
Programma
Je gaat op een interactieve manier op zoek naar de oorzaken van opgebrand zijn, naar een definitie van goede zelfzorg, naar het inzetten van je veerkracht en het verhogen van je draagkracht. Je staat stil bij de 3 grote behoeften in de zelfzorg: de autonomie, de competentie en de relationele verbondenheid. Vanuit oefeningen met de window of tolerance en de machtsdriehoek krijg je meer zicht op je eigen triggers. Van daaruit verken je je eigen hulpbronnen en copingmogelijkheden. Je leert hoe je voorzichtig kan ‘aanvaarden’ i.p.v. te vermijden of op te lossen. De nadruk ligt op het ontwikkelen van inzicht en bewustzijn.
Iedere leerkracht die om zijn leerlingen geeft, geeft liefst ook om zichzelf. Dat klinkt makkelijker dan het is, net daarom mag je er erkenning aan geven. Want, pas als je goed voor jezelf zorgt, kan je het beste van jezelf geven ... ook aan je leerlingen!
Werkvormen: Theoretische kaders worden afgewisseld met individuele reflectie-oefeningen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- ontwikkelen inzicht en zelfbewustzijn rond hun eigen veerkracht;
- ervaren de dynamiek van de machtsdriehoek;
- verkennen hun eigen stress- en vooral ook hulpbronnen en copingmogelijkheden;
- komen op een milde manier en vanuit aanvaarding op voor zichzelf;
- kunnen geven en nemen, werk en privé, zichzelf en de andere terug meer bewust integreren.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, graadcoördinatoren, kortom al wie zich bekommert om zelfzorg en/of er mee te maken heeft.
Begeleiding
Ann Geentjens, klinisch psychologe, voormalig leerkracht psychologie en gesprekstechnieken, voormalig leerlingenbegeleider, educatieve medewerker CNO
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/OND/064ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 18 februari 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
donderdag 27 februari 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.