Zinvol inzetten van spelmateriaal in functie van taalontwikkeling en schoolrijpheid bij kleuters
Tijdens deze nascholing maak je kennis met het ruime aanbod spelmateriaal van De Speelbode om kinderen te stimuleren op vlak van taal en schoolrijpheid. Er worden vooral gezelschapsspellen voorgesteld om woordenschat en zinsbouw, rekenbegrippen en auditieve vaardigheden op speelse wijze in te oefenen. Je krijgt een aanzet waardoor je nadien ook zelf aan de slag kan met eigen spelmateriaal.
Programma
Eerst worden er gezelschapsspellen voorgesteld, aangevuld met verschillende spelsuggesties en ideeën om dit materiaal zo ruim mogelijk in te zetten. Je krijgt ook algemene spelideeën, los van het meegebrachte aanbod aan spelmateriaal.
Nadien wordt er ruimte voorzien om het materiaal zelf te bekijken en te gebruiken. In kleine groepen ga je aan de slag om hierbij concrete taal- en/of schoolrijpheidsdoelen uit te werken.
Ook bij je meegebrachte spel worden ervaringen en ideeën uitgewisseld.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- ken je een ruim aanbod aan spelmateriaal om schoolse vaardigheden en taal in te oefenen;
- kan je spelideeën ontwikkelen bij voorgesteld en eigen materiaal om bij jouw kleuters taal- en schoolrijpheid op speelse wijze te stimuleren.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs (2de en 3de kleuterklas), ondersteuners en logopedisten. Directies zijn ook welkom.
De deelnemers hebben basiskennis over het aanpakken van taalontwikkeling en schoolrijpheid bij kleuters.
Begeleiding
Emmelie Eelbode is leerkracht basisonderwijs en sinds 2006 werkzaam als logopediste in haar zelfstandige praktijk. Ze behandelt taal-, leer- en articulatiestoornissen bij kleuters en kinderen tot 9 jaar. Daarnaast baat ze sinds 2011 De Speelbode uit, een winkel met spelmateriaal voor logopedisten, leerkrachten…
Praktisch
Cursuscode:
24/KLE/061ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
De deelnemers brengen elk 2 spellen mee. Dit kan bijvoorbeeld een educatief, reactie- of tussendoorspel zijn met relatief eenvoudige spelregels.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De deelnemers denken na over welke doelstelling(en) ze graag aan bod willen laten komen, vb. aanbreng van nieuwe woordenschat, zinsbouw stimuleren bij anderstalige nieuwkomers, inoefenen van auditieve synthese… Deze doelen geef je door voor de nascholing via info@despeelbode.be.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 15 november 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus