Zuurstof voor poëzieonderwijs
Poëzie in de klas brengen is geen evidente zaak; wanneer leerlingen horen dat de les over poëzie gaat, hoor je wel eens gezucht. Tegelijkertijd kun je prachtige lesmomenten creëren als je een klas mee krijgt. Maar hoe doe je dat? Welke werkvormen, welke invalshoeken… werken?
Programma
In de nascholing krijg je concrete lesideeën en lestips. Een aantal ideeën kan je onmiddellijk ervaren tijdens de nascholing, andere krijg je mee om aan te passen aan je persoonlijke lespraktijk.
Er is aandacht voor klassieke analyse, het stimuleren van leeskilometers en creatief schrijven. Via deze drie invalshoeken proberen we de poëzieles boeiender en toegankelijker te maken.
Je maakt ook kennis met een poëzieproject. Je krijgt een leeslijst met primaire en secundaire literatuur.
We delen praktijkervaringen met andere aanwezigen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- een aantal werkvormen gebruiken om poëzielessen sterker te maken;
- een poëzieproject opzetten.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands van de doorstroom- en dubbele finaliteit 2de en 3de graad
Begeleiding
Peter Van Damme, pedagogisch begeleider Nederlands (regio Oost-Vlaanderen) en praktijklector Nederlands – lerarenopleiding KULeuven
Praktisch
Cursuscode:
24/NED/016ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 14 januari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus