Je bent hier:
Aanpak van probleemgedrag … en dan die ouders?
Aanpak van probleemgedrag … en dan die ouders?
Deze nascholing werd in het verleden door CNO aangeboden met de titel Aanpak van probleemgedrag: hoe kunnen ouders de leerlingenbegeleiding versterken?
Leerkrachten vandaag hebben het niet altijd onder de markt. In de klas ontmoeten ze leerlingen die het hen knap lastig maken. Over deze leerlingen wordt er in scholen gepiekerd en overlegd in multidisciplinaire teams. Er wordt in dit proces vaak gebotst op de samenwerking met de ouders, want visies verschillen en verantwoordelijkheden en verwachtingen verschuiven. De leerlingenbegeleiding wordt om hulp gevraagd. In plaats van een opsomming van recepten en tips voor de begeleiding van leerlingen, kiezen we voor een kader dat schoolteams helpt om perspectief te brengen in schijnbaar vastgelopen onderwijssituaties. Dat is een bewuste keuze. In plaats van ons af te vragen wat er met de leerling mis is, gaan we in deze nascholing na hoe interacties tussen leerkrachten, leerlingen en ouders verbeterd kunnen worden.
Programma
Lesdag 1: Probleemgedrag in de klas
Het zijn herkenbare frustraties voor leerkrachten: leerlingen storen de les, negeren regels en afspraken en moeten voortdurend tot de orde geroepen worden. Anderzijds zijn er ook de angstige en teruggetrokken leerlingen waar een leerkracht zich zorgen over maakt. Het zou ook kunnen dat enkele leerlingen kampen met een dipje, gepest worden of lijden onder een situatie thuis. Nog andere leerlingen gedragen zich erg bijzonder of opvallend zonder dat dit gedrag meteen verklaard kan worden.
Tijdens deze eerste lesdag vertrekken we dan ook vanuit een beschrijving van opvoedings- en gedragsproblemen in de klas en geven stap voor stap aan hoe je die moeilijkheden systematisch in kaart brengt en verheldert. Verder leer je hoe je de ernst en de complexiteit van deze situaties in de klas kan taxeren en welke ondersteuning de leerling binnen en buiten de klas nodig heeft.
Lesdag 2: Samenwerking met ouders
De opvoeding van ‘onze’ jongeren is een gezamenlijke onderneming, waarbij we de rol van de ouders niet buiten beschouwing mogen laten. Het valt echter meermaals op dat de opvattingen van ouders en leerkrachten over de pedagogische taak van de school en de afstemming tussen school en gezin verschillen.
Ondanks het feit dat zowel ouders als leerkrachten het allerbeste wensen voor de leerlingen en beide partijen profijt halen uit een constructief gesprek, raakt men vaak niet verder dan de goede bedoelingen. Soms heeft dat te maken met praktische beslommeringen. Vaker heeft het te maken met knelpunten in de communicatie zelf: de gesprekspartners herkennen elkaars boodschap niet, houden er verschillende interpretaties op na of men raakt niet akkoord over de voorgestelde aanpak. Tijdens deze tweede dag komen dan ook de verschillende soorten gesprekken aan bod en leer je hoe je in een constructieve dialoog met ouders tot nieuwe afspraken kan komen.
Deze praktijkgerichte nascholing wordt in een interactieve werkvorm aangeboden.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- krijg je inzicht in en kennis van de meest voorkomende opvoedings-, aanpassings-, gedrags-, en ontwikkelingsproblemen/stoornissen;
- heb je initiële kennis van handelingsplanning/aanpak i.v.m. probleemgedrag in klas- en schoolcontext;
- ben je in staat tot het ontwikkelen van een concept voor een handelingsplan;
- bezit je communicatieve vaardigheden in verbindende oudercommunicatie met de klemtoon op adviesgesprekken, begeleidende gesprekken, slechtnieuwsgesprekken en confronterende gesprekken;
- heb je de basisinzichten van de methodiek van gezinsgerichte en schoolgerichte pedagogische hulpverlening onder de knie.
Doelgroep
Leerlingenbegeleiders, leerzorgcoaches en leerkrachten secundair onderwijs.
Begeleiding
Maurits Wysmans is voormalig opleidingsverantwoordelijke aan de UCLL SRW. Hij beschikt over veel praktijkervaring op het terrein van opvoedings- en gedragsproblemen en is daarnaast auteur van diverse artikels en coauteur van het boek Praten met ouders. Hij verzorgde lezingen en opleidingen in binnen- en buitenland.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/LZG/054ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 21 november 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
woensdag 4 december 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.