Je bent hier:   Academisch schrijven en herschrijven met behulp van generatieve AI

Academisch schrijven en herschrijven met behulp van generatieve AI

Generatieve AI is niet meer weg te denken in de huidige onderwijscontext, zowel in het secundair als in het hoger onderwijs. Hoe bereid je jouw leerlingen voor op het schrijven van academische teksten met AI? Wat kan, wat mag? Wanneer is AI een hulpmiddel en hoe zet je dit effectief in? Wat zijn de beperkingen? Hoe neem je het gebruik van AI mee in evaluaties?

In deze sessie krijg je concrete voorbeelden van het gebruik van generatieve AI zoals ChatGPT voor het ondersteunen van schrijfvaardigheid in de 3de graad. We zoomen in op de sterktes en limitaties van ChatGPT om het doelpubliek een duidelijkere gebruikscontext te geven. Bovendien exploreer je op welke manieren je een schrijfproces waarin ChatGPT gebruikt werd kan evalueren.

Deze sessie bestaat uit een presentatie met open discussies en interactief gebruik van ChatGPT (of gelijkaardige generatieve AI-modellen).

Na het volgen van de nascholing:

• begrijp je beter wat de sterktes en limitaties van ChatGPT zijn;
  • heb je concrete voorbeelden van het gebruik van ChatGPT voor schrijfondersteuning in de 3de graad;
  • snap je welke aspecten van het schrijfproces makkelijk of moeilijk te verbeteren vallen met ChatGPT;
  • heb je nieuwe ideeën over hoe je een schrijfproces evalueert waarin ChatGPT gebruikt werd.

Taalleerkrachten in de 3de graad secundair onderwijs. Bij uitbreiding ook taalleerkrachten uit de 2de graad, of leerkrachten die andere vakken geven waarin schrijfvaardigheid ook een prominente rol inneemt.

Dr. Pieter Fivez behaalde zijn doctoraat in de Computertaalkunde aan de UAntwerpen met onderzoek naar het ontwikkelen van semantische betekenisrepresentaties voor biomedische concepten. Momenteel coördineert hij TEXTUA (het Antwerp Text Mining Centre), een kernfaciliteit van de UAntwerpen die een divers portfolio aan text mining services aanbiedt.

Cursuscode: 24/TAL/060A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Laptop met toegang tot ChatGPT (chat.openai.com)