Je bent hier:
Academisch schrijven en herschrijven met behulp van generatieve AI
Academisch schrijven en herschrijven met behulp van generatieve AI
Generatieve AI is niet meer weg te denken in de huidige onderwijscontext, zowel in het secundair als in het hoger onderwijs. Hoe bereid je jouw leerlingen voor op het schrijven van academische teksten met AI? Waar biedt AI een meerwaarde en hoe gebruik je de technologie op de meest effectieve manier? Wat zijn de sterktes en de zwaktes van generatieve AI en hoe ga je ermee om? En hoe neem je het gebruik van AI mee in evaluaties?
Programma
In deze sessie krijg je concrete voorbeelden van het gebruik van generatieve AI als ondersteuning bij academisch schrijven en herschrijven. We zoomen in op de sterktes en zwaktes van ChatGPT en gelijkaardige taalmodellen doorheen het hele schrijfproces, van de brainstorming tot het schrijven en reviseren van teksten. In een reeks praktische oefeningen ontdek je zelf welke tools er bestaan en hoe je ze best gebruikt. Ten slotte exploreer je op welke manieren je een schrijfproces kan evalueren waarin generatieve AI werd gebruikt, met aandacht voor heikele thema’s als copyright en plagiaat.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- begrijp je beter wat de sterktes en zwaktes van generative AI zijn;
- weet je waar en hoe generative AI meerwaarde kan bieden in het schrijfproces;
- ken je de belangrijkste tools voor generatieve AI en kan je ze effectief gebruiken;
- heb je nieuwe ideeën over hoe je een schrijfproces evalueert waarin generative AI werd gebruikt;
- ben je vertrouwd met de uitdagingen rond copyright en plagiaat.
Doelgroep
Taalleerkrachten in de 3de graad. Bij uitbreiding ook taalleerkrachten uit de 2de graad, of leerkrachten die andere vakken geven waarin schrijfvaardigheid ook een prominente rol inneemt.
Begeleiding
Yves Peirsman behaalde een doctoraat in de computerlinguïstiek aan de KU Leuven en was nadien post-doctoraal onderzoeker aan Stanford University. Als AI-consultant werkte hij voor een brede waaier aan bedrijven in binnen- en buitenland, van de medische tot de educatieve sector. Momenteel is hij CTO van zijn eigen AI-startup. In zijn vrije tijd schrijft hij romans.
Praktisch
Cursuscode:
25/TAL/060ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met toegang tot een account op minstens 2 van de volgende AI-tools: ChatGPT, Gemini, Copilot, Claude, DeepSeek.
|
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
|
woensdag 11 februari 2026 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.