Je bent hier:
Actieve kunstbeschouwing
Actieve kunstbeschouwing
Hoe kan je je leerlingen activeren om actief kunst te beschouwen? Hoe zorg je voor meer interactie en meer diepgang tijdens kunstbeschouwing? In deze nascholing vertrek je vanuit de minimumdoelen en leerplandoelen van het vak kunstbeschouwing. Je ontdekt uiteenlopende methodieken die leerlingen uitnodigen tot grondig waarnemen, interpreteren en beleven. Ook onderzoek je aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden hoe je deze activerende methodieken kan inzetten in je eigen lespraktijk.
Programma
Eerst maak je kennis met een aantal werkvormen die leerlingen op een actieve manier kunst laten beschouwen. Dit zijn zowel spelvormen als waarnemingsopdrachten en gesprekstools. Vervolgens pas je deze methodieken toe in verschillende kunstdisciplines zoals muziek, theater, dans, beeld en media. Ook ontdek je aan de hand van een kort theoretisch kader het belang van een onderbouwd beschouwingsgesprek. Tenslotte nemen we een aantal praktijkvoorbeelden onder de loep en onderzoek je hoe je die actieve kunstbeschouwing kan inzetten in je eigen lespraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- stimuleer je betrokkenheid bij je leerlingen via actieve kunstbeschouwing;
- ken je verschillende methodieken om leerlingen (inter)actief kunst te laten verkennen;
- zet je deze methodieken in je eigen lespraktijk in.
Doelgroep
Leerkrachten van het vak kunstbeschouwing in humane wetenschappen, architecturale, beeldende en audiovisuele vorming en bij uitbreiding ook leerkrachten die in andere vakken aan kunstbeschouwing werken
Begeleiding
Koen Crul is docent kunsteducatie aan VIVES, lerarenopleider en auteur van ‘De grote Zeppelin. Didactiek voor kunstzinnige vorming in het secundair onderwijs’. Samen met Oetang verzorgt hij ook professionaliseringstrajecten voor leraren in Vlaanderen en Nederland.
Praktisch
Cursuscode:
25/MW/019A
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen praktijkvoorbeelden
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 19 november 2025 |
13:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.