Je bent hier:   ADHD in actie: inzicht en praktische tools voor effectieve begeleiding

ADHD in actie: inzicht en praktische tools voor effectieve begeleiding

Ben je een onderwijsprofessional die meer wil leren over ADHD? Wil je praktische vaardigheden ontwikkelen voor de begeleiding van leerlingen met ADHD in jouw klas en school? Deze nascholing geeft je inkijk in de wereld van ADHD en voorziet je van praktische tools om met deze leerlingen aan de slag te gaan. Er is aandacht en ruimte voor jouw specifieke context en uitdagingen.

Tijdens de voormiddag ontdek je welke invloed ADHD heeft op leren en gedrag en hoe deze ontwikkelingsstoornis de dagelijkse interacties in het leven, de klas en schoolomgeving vormt. In de namiddag krijg je enkele krachtige tools en doeltreffende strategieën aangereikt, die jij als onderwijsprofessional kan inzetten om leerlingen met ADHD effectief te begeleiden. Er wordt telkens ingegaan op recent onderzoek en ervaringen uit de praktijk.

Daarnaast krijg je de kans om je eigen casussen vooraf in te dienen. Deze casussen worden tijdens de cursus behandeld, waardoor je persoonlijke, praktische feedback en tips ontvangt die perfect aansluiten bij jouw specifieke situatie in de onderwijspraktijk. Dit is een uitgelezen mogelijkheid om op maat gemaakte oplossingen te vinden voor de uitdagingen waar je dagelijks mee te maken hebt.

Deze nascholing is ontworpen om onderwijsprofessionals uit te rusten met de kennis en vaardigheden die nodig zijn om effectieve ondersteuning te bieden aan leerlingen met ADHD. De doelstellingen zijn:

• het vergroten van begrip over de impact van ADHD op leren en gedrag;
  • het aanleren van effectieve interventies en aanpassingen in de klas;
  • het bevorderen van een inclusieve leeromgeving voor alle leerlingen.

Na het volgen van de nascholing:

• begrijp je de unieke behoeften van leerlingen met ADHD;
  • identificeer je effectieve strategieën om deze leerlingen te ondersteunen;
  • implementeer je aangepaste leerstrategieën die het leren bevorderen;
  • bevorder je inclusiviteit en gelijke kansen in je klaslokaal.

Zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, directies, CLB-medewerkers, ondersteuners, leerkrachten secundair onderwijs en andere geïnteresseerden.

Tess Roggeman heeft een eigen praktijk als ADHD-coach. In haar rol biedt ze ondersteuning aan jongeren en volwassenen met ADHD, evenals aan hun ouders. Bovendien werkt ze als pedagogisch begeleider bij de Pedagogische Cel Antwerpen waar ze leerkrachten en directies van secundaire scholen adviseert in hun dagelijkse werking.

Cursuscode: 24/LZG/060A

Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

De deelnemers hebben de mogelijkheid om vooraf een casus in te dienen, die dan tijdens de cursus besproken kan worden.

woensdag 23 oktober 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)