Je bent hier:
Afrekenen met de afkeer van rekenen – wiskundig en probleemoplossend denken versterken in de arbeidsmarktfinaliteit
Afrekenen met de afkeer van rekenen – wiskundig en probleemoplossend denken versterken in de arbeidsmarktfinaliteit
We beleven een doordeweekse dag van een leerling uit de arbeidsmarktfinaliteit. Dat dagelijkse leven is doorspekt met cijfers, getallen en wiskundige realiteit. Leerlingen lopen in dit verband dikwijls tegen complexe problemen en mathematische obstakels aan. Deze jongeren verdienen dan ook dubbel en dik onze aandacht. Hen wiskundig en probleemoplossend weerbaar maken, is de absolute prioriteit. Zo krijgen ze meer vertrouwen in het eigen kunnen en groeien ze in hun persoonlijke rekenvaardigheden. Dat hebben ze nodig om te kunnen functioneren in de complexe en voortdurend evoluerende maatschappij.
Programma
Tijdens deze informatieve en interactieve workshop ga je op zoek naar oorzaken van rekenangst en afkeer voor wiskunde. Daarnaast verdiep je je in enkele theoretische kaders met betrekking tot wiskundige vaardigheden en probleemoplossend denken. Je exploreert hoe je deze tools kan inzetten in je lessen in de arbeidsmarktfinaliteit. Je verkent het 5-minuten-lesplan als checklist voor een effectieve les. Verder duiken we in de praktijk met een aantal voorbeelden. Je bekijkt dagelijkse problemen waarbij wiskundige vaardigheden en probleemoplossend denken aan bod komen, ook in samenhang met andere sleutelcompetenties van de arbeidsmarktfinaliteit.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ben je je bewust van de oorzaken voor de afkeer van of de angst voor rekenen en wiskundige vaardigheden;
- heb je zicht op het belang van gecijferdheid om als burger te functioneren in de 21ste-eeuwse maatschappij;
- weet je hoe je het 5-minuten-lesplan als checklist voor je les wiskunde in de arbeidsmarktfinaliteit kan inzetten;
- maakte je kennis met of friste je theoretische kaders op, zoals het vijfstrengenmodel van wiskundige bekwaamheid, om met probleemoplossend denken en wiskundige vaardigheden aan de slag te gaan;
- heb je kennisgemaakt met lesvoorbeelden om wiskundige vaardigheden, probleemoplossend denken en gecijferdheid te versterken, ook in samenhang met minimumdoelen uit andere sleutelcompetenties van de arbeidsmarktfinaliteit.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde en PAV in de arbeidsmarktfinaliteit
Begeleiding
Maarten De Beucker is leerkracht PAV aan het Scheppersinstituut Deurne & Antwerpen. Daarnaast is hij verbonden aan de Universiteit Antwerpen als assistent vakdidactiek PAV/MAVO en als stagebegeleider. Maarten is tevens pedagogisch begeleider PAV/MAVO, Mens & Samenleving en klasmanagement bij CEBECO.
Praktisch
Cursuscode:
24/PAV/010ASyllabus inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 30 september 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.