Je bent hier:   AI en beeld in de klas: breng verhalen tot leven! - live online nascholing

AI en beeld in de klas: breng verhalen tot leven! - live online nascholing

Op beurzen waar educatieve technologie centraal staat, vind je talloze applicaties om digitale tools en artificiële intelligentie te combineren met STEM-vakken. Maar de (klassieke) talen en creatieve vakken vind je daar minder eenvoudig terug. Dus een beetje tegengewicht mag! Je krijgt uitgewerkt lesmateriaal te zien dat expliciet de brug slaat tussen die nieuwe artificiële intelligentie, beeldende kunsten en (klassieke) verhalen. Dit lesmateriaal geeft je ook de kans om de leerlingen een kritische blik achter de schermen van deze slimme algoritmes te gunnen. Misschien is het echte monster tijdens deze sessie niet de millennia-oude Chimaera van Lycië...

Tijdens deze nascholing duik je eerst in de werking van generatieve AI-modellen. Heel handig als je een specifieke plaats wil maken, maar hoe werken deze tools eigenlijk? Daarna pas je deze kennis van machinaal leren en generatie toe op concreet lesmateriaal. Dit lesmateriaal werd ontwikkeld voor leerlingen vanaf het zesde leerjaar tot en met de eerste graad secundair onderwijs. Tenslotte bekijk je ook de minder aangename kanten van de technologie. Want hoewel leuk, roept dit best wel wat ethische vragen op.

• licht je mogelijkheden en misbruiken van generatieve AI-technologie toe;
  • zet je lesmateriaal in dat expliciet leerdoelen uit verschillende vakken combineert;
  • duid je basisprincipes van deze vorm van AI-technologie (zoals gegevensverzameling, modeltraining en outputgeneratie);
  • duid je hoe deze technologie zich verhoudt tot auteursrechtelijk beschermd materiaal;
  • duid je hoe je wel kan verwijzen naar dit soort technologie in eigen werk;
  • ben je je bewust van de vooroordelen die zich kunnen bevinden in de werking en/of output van AI-modellen;
  • kan je die bewustwording ook duiden in de klas;
  • duid je aan leerlingen dat de uitkomsten van AI-technologie telkens kritisch bekeken moeten worden;
  • werk je met leerlingen aan het versterken van hun AI-geletterdheid.

Deze nascholing richt zich op leerkrachten plastische opvoeding, beeldende kunsten of taalvakken uit de eerste graad van het secundair onderwijs en de derde graad van het lager onderwijs. Daarnaast zijn alle leerkrachten uit deze graden die wensen verhalen tot leven te brengen, welkom.

Deelnemers moeten basiscomputervaardigheden hebben en vertrouwd zijn met het werken met de browser.

Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Je vindt hem doorgaans voor de klas als leerkracht op het Sint-Lievenscollege, als externe vakbegeleider binnen de Educatieve Master Klassieke Talen aan de UGent of als lesgever bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen. Ben je als leerling gefascineerd door programmeren of als leerkracht op zoek naar digitaal lesmateriaal rond artificiële intelligentie, computationeel denken of virtual reality? Dan ben je bij hem aan het juiste adres!

Cursuscode: 24/OND/201A

Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Volg deze sessie met een laptop met functionele webbrowser en toegang tot een Google-account. Controleer best even op voorhand met de ICT-dienst of je toegang hebt tot Google Workspaces (indien je gebruik wenst te maken van een Google-account van de school). Je moet toegang hebben tot Colab Notebooks. Privé-accounts hebben dit standaard wel. Je krijgt een week voor aanvang van de sessie hier meer informatie over.

woensdag 29 januari 2025 14:00u 15:30u via afstandsonderwijs (Microsoft Teams)