Je bent hier:
AI in je geschiedenisles
AI in je geschiedenisles
De lancering van ChatGPT in november 2022 maakte Artificiële Intelligentie voor iedereen gemakkelijk toegankelijk. Sindsdien volgen zowel nieuwe GenAI-toepassingen als doemberichten elkaar in een snel tempo op. Maar wat betekent die evolutie nu voor het geschiedenisonderwijs? In deze nascholing krijg je een theoretisch kader aangereikt en verkennen we concrete oefeningen en praktijkvoorbeelden zodat je GenAI zinvol kan integreren in je les geschiedenis.
Programma
In deze nascholing krijg je eerst een theoretisch kader aangereikt over de werking, mogelijkheden en uitdagingen van generatieve AI (GenAI). Ook gaan we dieper in op de impact ervan op het geschiedenisonderwijs, zowel voor leerlingen als voor leerkrachten. Hoe kan je je leerlingen historische vaardigheden aanleren in tijden van AI? Welke (nieuwe) vaardigheden moeten leerlingen aangeleerd krijgen? Hoe kan je je leerlingen kritisch laten kijken naar bronnen die (potentieel) door GenAI zijn gegenereerd? Welke rol speelt historisch denken daarbij? En hoe kunnen GenAI tools je als leerkracht helpen bij je lespraktijk? We gaan hierover in gesprek, delen ervaringen en verkennen samen een aantal concrete oefeningen en praktijkvoorbeelden.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing
- ken je de mogelijkheden, uitdagingen en beperkingen van GenAI;
- durf je experimenteren met verschillende GenAI-tools en reflecteren over de impact op je onderwijspraktijk;
- ontwikkel je zelf oefeningen en lesmateriaal om je leerlingen te trainen in het kritisch omgaan met (potentieel) GenAI-genereerde informatie.
Doelgroep
Deze nascholing is gericht op leerkrachten geschiedenis, competenties in historisch denken, burgerschapscompetenties en aanverwante vakken in het secundair en het hoger onderwijs.
De nascholing richt zich zowel op leerkrachten zonder voorkennis van GenAI-tools, als op leerkrachten die reeds met GenAI aan de slag zijn gegaan.
Begeleiding
Janna Everaert is historica, archivaris en leraar van opleiding. Ze promoveerde tot doctor in de geschiedenis met een proefschrift over het Antwerpse stadsbestuur (1400-1550), dat in 2023 als boek verscheen. Sinds 2018 is ze als onderwijsbegeleider verbonden aan de vakgroep geschiedenis van de UGent, waar ze verschillende onderwijsinnovaties opvolgt waaronder de impact van AI. Daarnaast is Janna Everaert ook mede-auteur van de geschiedenismethode Epic (4D en 6).
Praktisch
Cursuscode:
24/GES/058A
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Maxime Wauters, 03 265 87 23, maxime.wauters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een opgeladen laptop
Verwachte voorbereiding door deelnemer
We vragen de deelnemers om alvast een account bij de gratis versie van ChatGPT aan te maken.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 27 februari 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.