Je bent hier:
Alles over AI voor Nederlands: research, lesontwerp en betrouwbare toetsing
Alles over AI voor Nederlands: research, lesontwerp en betrouwbare toetsing
AI is geen toekomstmuziek meer, ook niet in de les Nederlands. Maar hoe integreer je deze technologie op een doordachte manier in je lessen? In deze nascholing ontdek je hoe AI een hefboom kan zijn voor beter onderwijs, zonder dat je de controle verliest. Je leert hoe AI je kan helpen bij research, lesontwerp én evaluatie, telkens met aandacht voor betrouwbaarheid, transparantie en leerdoelen.
Programma
We verkennen vier krachtlijnen:
- AI en research:
Hoe veranderen AI-zoekmachines zoals Perplexity of ChatGPT de manier waarop leerlingen informatie vinden, verwerken en beoordelen? We analyseren hun impact op digitale geletterdheid en reflecteren over hoe je deze tools didactisch inzet in de les en in opdrachten. Je gaat stapsgewijs met de tools aan de slag om het onderste uit de kan te halen. - AI en valide evalueren:
We onderzoeken welke AI-competenties relevant zijn in het vak Nederlands en hoe je bestaande opdrachten kan herwerken voor het AI-tijdperk. Aan de hand van concrete voorbeelden bespreken we hoe je AI kan gebruiken als copiloot om leerdoelgericht en transparant te evalueren. Je werkt een gegeven casus uit, daarna pas je die toe op eigen opdrachten. Achteraf krijg je een digitale assistent mee die je deze inhoud helpt toepassen op elke andere opdracht. - AI in lesontwerp:
Je leert hoe je met behulp van AI-lesontwerptools kwaliteitsvolle lessen, oefeningen en evaluatiematerialen op maat maakt. Je test de tools uit op elkaar en je evalueert didactische sterktes en zwaktes. Voor de valkuilen werk je met de groep leerdoelgerichte oplossingen uit. Je past concrete AI-tools en -mogelijkheden toe zodat AI kan helpen bij remediëring, differentiatie en curriculumontwikkeling. - Evalueren met AI-assistenten:
Hoe kan je AI inzetten bij formatieve én summatieve evaluatie? Je maakt kennis met nieuwe manieren voor feedback, feedforward en feedup die AI mogelijk maakt. Je werkt met tools die feedback schrijven vergemakkelijken en toch versterken. Je komt sneller tot directe feedback en je maakt grondiger analyses van het proces en het product in de klas.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing...
- kan je de relevante AI-tools voor het vak Nederlands integreren;
- kan je beoordelen hoe AI de manier waarop leerlingen research doen beïnvloedt en kan je hierrond werken;
- kan je kritische informatievaardigheden aanleren via AI-tools;
- herken je relevante AI-competenties voor het vak Nederlands;
- kan je opdrachten en evaluaties valide maken voor het AI-tijdperk;
- ontwerp je didactisch sterke lesmaterialen en (evaluatie)opdrachten met behulp van AI;
- gebruik je AI-tools voor remediëring en differentiatie;
- kan je met AI-assistenten formatieve én summatieve evaluatie en feedback integreren;
- heb je tools en prompts getest die je onmiddellijk kan gebruiken in je eigen lespraktijk;
- ontwikkel je een onderbouwde visie op AI in je lespraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands in het secundair onderwijs
Begeleiding
Thomas Vliebergh gaf 10 jaar les als leraar Nederlands. Na een rol als pedagogisch ICT-coördinator voor het secundair onderwijs, trad hij toe tot de lerarenopleiding van Hogeschool West-Vlaanderen (Howest) als lector didactiek en digitale didactiek. Hij geeft regelmatig lezingen en workshops over digitalisering, artificiële intelligentie (AI) en onderwijstechnologie (EdTech).
Praktisch
Cursuscode:
25/NED/054Acursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Marie-Christina Leon, 03 265 14 22, marie-christina.leon@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
laptop
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Minstens één account voor een AI-chatbot, zoals ChatGPT, Google Gemini of Microsoft Copilot.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 27 november 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.