Je bent hier:
Als leren pijn doet...? Psychosociale gevolgen van leerproblemen en de impact op het gezin (afgelast)
Als leren pijn doet...? Psychosociale gevolgen van leerproblemen en de impact op het gezin (afgelast)
In deze vorming staan we stil bij de psychosociale problemen van kinderen en jongeren met ernstige leerproblemen of leerstoornissen. Meer specifiek verklaren we waarom leerproblemen enerzijds en gedrags- en emotionele problemen anderzijds zo vaak samen voorkomen. We gaan daarbij in op de manier waarop de omgeving, school én gezin, hierop preventief kunnen inspelen. Daarnaast besteden we ook aandacht aan de impact van ernstige leerproblemen of leerstoornissen op het gezin. Ook daarbij besteden we aandacht aan hoe daar op een adequate wijze mee kan omgesprongen worden, thuis en op school.
Programma
Eerst gaan we in op theoretische modellen en onderzoeksbevindingen rond de samenhang tussen leerproblemen enerzijds en gedrags- en emotionele problemen anderzijds. Via een bespreking van de daaraan gekoppelde protectie- en risicofactoren vertalen we deze bevindingen naar een concrete preventieve aanpak thuis en op school. Daarnaast beschrijven we hoe leerproblemen ook een impact hebben op het gezinsfunctioneren en hoe daarmee op een adequate wijze omgesprongen kan worden.
We bespreken de theorieën en proberen deze te vertalen naar het concreet handelen. We laten daarbij heel wat interactie toe.
Doelstellingen
Deelnemers:
- verwerven inzicht in de samenhang tussen leerproblemen/leerstoornissen enerzijds en gedrags- en emotionele problemen anderzijds;
- kennen de belangrijkste protectie- en risicofactoren die deze samenhang beïnvloeden;
- weten hoe hierop preventief in te spelen om psychosociale problemen bij kinderen met leerproblemen te voorkomen;
- maken kennis met de impact van leerproblemen op het gezinsfunctioneren en weten hoe hiermee om te gaan.
Doelgroep
Eénieder die betrokken is bij kinderen of jongeren met (ernstige) leerproblemen of leerstoornissen kan tijdens deze vorming interessante inzichten opdoen en deze vertalen naar hun concrete praktijk. Ook geschikt voor ouders van kinderen en jongeren met ernstige leerproblemen of leerstoornissen.
Begeleiding
Prof. Dr. Pol Ghesquière is orthopedagoog, en als gewoon hoogleraar verbonden aan de onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek van de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven, waar hij verantwoordelijk is voor onderwijs en onderzoek op het domein van de leerproblemen/leerstoornissen.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.