Je bent hier:
Alternatieve werkvormen om activerend te werken in de wiskundeles
Alternatieve werkvormen om activerend te werken in de wiskundeles
Activerend wiskundeonderwijs gaat ervan uit dat kennis beter beklijft wanneer leerlingen actief betrokken zijn bij het lesgebeuren en de leerstof. Een activerende werkvorm kan ingezet worden als motiverende starter, om voorkennis te activeren, om op een prettige en actieve manier met de leerstof aan de slag te gaan, om na te gaan wat er geleerd is, om samen te vatten... Het doel is telkens hetzelfde: het (leer)plezier vergroten om een groter leerrendement te bekomen.
Programma
In de lerarenopleiding vakdidactiek wiskunde aan de Universiteit Antwerpen is het gebruik van activerende werkvormen één van de belangrijke pijlers van wiskundeles geven. Studenten worden aangemoedigd om nieuwe activerende werkvormen uit te denken en te implementeren in de wiskundeles. In deze nascholing tonen 4 studenten van de lerarenopleiding wiskunde het materiaal dat ze uitgewerkt hebben doorheen hun opleiding. Op basis van hun eigen ervaringen hebben ze het materiaal verder verfijnd en zijn ze bereid hun materiaal en ervaringen te delen met collega-wiskundeleraren.
Tijdens deze nascholing maakt u kennis met een verscheidenheid aan ontwikkelde activerende werkvormen die meteen én eenvoudig inzetbaar zijn in de klas.
Doelstellingen
- Je maakt kennis met verschillende activerende werkvormen voor de wiskundeles.
- Je leert hoe deze activerende werkvormen kunnen ingezet worden tijdens de wiskundeles.
- Je krijgt informatie over eerder opgedane ervaringen met het inzetten van de activerende werkvormen.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde 2de en 3de graad aso, kso en tso.
Geen voorkennis nodig.
Begeleiding
Alexandra Verbuyst is leerkracht wiskunde in de 3de graad aso.
Jorinde Van Besauw is leerkracht wiskunde in de 2de en 3de graad aso.
Lauranne Claes is leerkracht wiskunde in de 3de graad aso.
Lise Tubex was leerkracht wiskunde in de 2de en 3de graad aso, momenteel is ze doctoraatsstudent in de wiskunde.
Art Waeterschoot is verbonden aan de eenheid algebra van de KU Leuven.
Praktisch
Cursuscode:
20/WIS/035A
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Clara Wouters, 03 265 17 03, Clara.Wouters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 21 april 2021 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.