Je bent hier:   AmAI, dat kan ook! AI in jouw les Engels

AmAI, dat kan ook! AI in jouw les Engels

Artificiële intelligentie in jouw les Engels, kan dat? Hoe kan AI jou ondersteunen bij het ontwerpen van je lessen en lesmaterialen en hoe kan je als leerkracht Engels met AI aan de slag in de klas?

In deze workshop krijg je een steekkaart van praktische tools die jou als leerkracht kunnen ondersteunen bij het voorbereiden van je lessen. Hoe kan je AI zinvol inzetten in je les Engels, met je leerlingen? Want, is AI gebruiken nu echt fraude plegen? Of liggen er mooie kansen om hiermee écht iets te doen in de lessen? Je krijgt inspirerende voorbeelden van hoe je zelf meteen met AI aan de slag kan, recht uit de lespraktijk. We denken ook na over een kader om AI te integreren in je opdrachten voor de leerlingen. Een uitnodiging om al eens "om te denken".

Daarnaast is er tijd om zelf aan de slag te gaan: goeie prompts uittesten, teksten en opdrachten creëren voor je taalles, een taak of opdracht "omdenken" en AI-proof maken... Kortom: hands-on en klaar om mee aan het werk te gaan in de lespraktijk. Je krijgt ruimte om dingen uit te testen en ervaringen en resultaten uit te wisselen.

Na het volgen van deze workshop kan je:

• AI-tools efficiënt inzetten als copiloot bij het voorbereiden van je lessen;
  • met behulp van AI differentiëren en remediëren in je lessen;
  • meer feedback geven in minder tijd;
  • AI-tools gebruiken om in de taallessen met je leerlingen aan de slag te gaan;
  • bestaande opdrachten omdenken naar AI-proof of AI-ondersteunde opdrachten en taken;
  • een steekkaart van praktische tools gebruiken die jou als leerkracht kan ondersteunen bij het voorbereiden van je lessen.
  • goede prompts uittesten, teksten en opdrachten creëren voor je taalles.

Leerkrachten Engels secundair en volwassenenonderwijs

Jessica Morseau gaf 23 jaar (deeltijds) les Engels en Mens & Samenleving (CLIL) in het Sint-Jozef Humaniora te Brugge. Ondertussen is ze fulltime lector aan de Howest, zowel als lector (praktijk, didactiek en digitale didactiek) en stagebegeleider in de verkorte educatieve opleiding alsook in de educatieve bacheloropleiding secundair onderwijs, Engels. Ze is daarnaast CLIL-trainer en organiseert masterclasses voor (toekomstige) CLIL-leerkrachten voor de EdHub van Howest.

Cursuscode: 24/ENG/045A

Cursusmateriaal inbegrepen

Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Opgeladen laptop, eventueel wat lesmateriaal zoals een bestaande taak of opdracht die je geeft, een bundel met herhalingsoefeningen… Lesmaterialen zijn zeker handig om (digitaal) te voorzien.

woensdag 23 april 2025 13:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)