Je bent hier:
AmAI, dat kan ook: met AI opdrachten herdenken en kansen benutten in het MVT-onderwijs
AmAI, dat kan ook: met AI opdrachten herdenken en kansen benutten in het MVT-onderwijs
AI biedt mogelijkheden om leerlingen meer eigen regie te geven over hun oefenproces. Denk aan zelf leren herschrijven op basis van AI-feedback, fouten analyseren met AI-ondersteuning en feedback cyclisch verwerken, i.p.v. op te stapelen in een klassiek ‘feedbackkerkhof’. AI kan zo bijdragen aan meer autonomie, motivatie en oefenkansen binnen en buiten de taalles.
Programma
In deze sessie verken je hoe jij je leerlingen zelf met AI aan de slag kan laten gaan. Je bekijkt concrete manieren waarop AI leerlingen kan ondersteunen als taalcoach, schrijfmaatje of gespreksrobot. Tegelijkertijd neem je bestaande opdrachten onder de loep: hoe maak je ze AI-proof zonder leerwinst te verliezen? Hoe stimuleer je dat leerlingen harder werken dan de leerkracht, en niet omgekeerd? Je exploreert hoe AI ook taalvaardigheid, kritisch denken en creativiteit bij leerlingen kan versterken.
Doelstellingen
Na deze nascholing heb je:
- een stevige basiskennis van AI-tools relevant voor taalleerkrachten;
- concrete lesideeën en inspiratie voor (nieuwe en aangepaste) opdrachten, klaar voor gebruik;
- inzicht in de didactische meerwaarde én aandachtspunten van AI in taalonderwijs;
- de reflex om AI in te zetten als copiloot, terwijl je zelf aan het stuur blijft van je onderwijspraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten moderne vreemde talen (Frans, Engels, Duits, Spaans) in het secundair onderwijs
Begeleiding
Jessica Morseau gaf 23 jaar les Engels en Mens & Samenleving (CLIL) in het Sint-Jozef Humaniora te Brugge. Ondertussen is ze fulltime lector aan de Howest, zowel als lector (praktijk, didactiek en digitale didactiek) en stagebegeleider in de verkorte educatieve opleiding alsook in de educatieve bacheloropleiding secundair onderwijs, Engels. Ze is daarnaast CLIL-trainer en organiseert masterclasses voor (toekomstige) CLIL-leerkrachten voor de EdHub van Howest. Van de EdHub van Howest geeft ze ook nascholingen en nascholingstrajecten voor leerkrachten rond AI en EdTech.
Praktisch
Cursuscode:
25/TAL/069ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 2 maart 2026 |
13:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Goed om te weten
Vind je dit een boeiend en leerrijk thema of onderwerp, dan ben je misschien ook geïnteresseerd in deze nascholing: AmAI, dat kan ook! Een inspirerend en praktisch traject voor leerkrachten MVT: AI als co-teacher bij het lesontwerp
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.