Je bent hier:
Artificiële intelligentie (AI) in de kunst
Artificiële intelligentie (AI) in de kunst
AI-systemen worden steeds krachtiger wat tot indrukwekkende toepassingen leidt. Genereren van poëzie, inkleuren van afbeeldingen, maken van animaties of componeren van muziek... Het zijn allemaal taken waarvoor AI-systemen de laatste jaren indrukwekkende resultaten neerzetten. Toch hebben deze systemen ook beperkingen. Wil je te weten komen wat de sterktes en zwaktes van AI-systemen zijn en hoe je deze aan je leerlingen kan overbrengen? Dan is deze workshop iets voor jou!
Programma
In deze workshop lichten we kort toe hoe AI-systemen achter de schermen werken, daarna gaan we in op de vooroordelen van deze systemen, kijken we of zo'n systeem ons voor de gek kan houden maar ook hoe wij het systeem in de war kunnen brengen. Dit doen we allemaal aan de hand van een AI systeem dat zwart-wit afbeeldingen automatisch kan inkleuren. We gaan eerst in op hoe dit systeem werkt en testen het ook zelf uit.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- benoem je voorbeelden van verschillende AI-systemen die gebruikt kunnen worden om inhoud te genereren;
- onderscheid je verschillende vooroordelen die in deze systemen zitten;
- beschrijf je hoe een AI-systeem voor het genereren van inhoud werkt;
- definieer je digitale beelden en beschrijf je hoe die door een AI-systeem verwerkt worden;
- test je zelf een AI-systeem uit en identificeer je waar de beperkingen zitten.
Doelgroep
Leerkrachten van de 1ste en 2de graad secundair onderwijs die vakken geven waarin ofwel technologie ofwel kunst aan bod komt, bv. leerkracht PO, techniek, geschiedenis...
Ook leerkrachten uit het deeltijds kunstonderwijs - Beeldende en audiovisuele kunsten zijn van harte welkom.
Er is geen voorkennis nodig.
Begeleiding
Tom Neutens is computerwetenschapper en leerkracht. Na verschillende lesopdrachten in het secundair onderwijs, aan de hogeschool en voor privé-initiatieven startte hij een doctoraat rond vakdidactiek informatica. Hij werkt ook voor Dwengo vzw. Deze vzw maakt al meer dan 10 jaar didactisch materiaal over AI en robotica. Met dit kant en klaar lesmateriaal ondersteunt Dwengo vzw leerkrachten die in de klas aan de slag willen gaan met robotica en AI. Het lesmateriaal is gratis beschikbaar op de website dwengo.org.
Praktisch
Cursuscode:
23/KUN/006ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een laptop, pen en papier
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 11 maart 2024 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.