Je bent hier:
Artificiële Intelligentie en Latijn: Hoe Agrippina tot leven komt
Artificiële Intelligentie en Latijn: Hoe Agrippina tot leven komt
Artificiële intelligentie is aan een opmars bezig. Het zorgt voor doorbraken bij zelfrijdende auto’s, voor een gepersonaliseerde kijkervaring bij diensten zoals Netflix, het bepaalt wat we zien op sociale media... en het versnelt ook de creatie van deepfakes. Fakes? Dat klinkt misschien niet al te best, maar dit project laat net de positieve mogelijkheden zien, ook voor het onderwijs. Kruip mee in de huid van Agrippina, Nero of een ander personage uit de tekst van Tacitus en creëer meteen je eerste deepfake!
Programma
Dit project slaat de brug tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen, namelijk de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen. Je krijgt een inleiding in de wereld van artificiële intelligentie (AI), ziet wat de mogelijkheden maar ook de gevaren zijn ervan. Tijdens deze nascholing ontleed je de tekst van Tacitus, zet deze om naar de directe rede en oefen je je uitspraak van het Latijn. Je leert over de werking van artificiële intelligentie en zet dit om naar de praktijk. Als kers op de taart maak je samen met je collega’s een eerste deepfake.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- duid je de invloed van AI op ons leven met enkele voorbeelden;
- begrijp je het fenomeen van deepfakes;
- benoem je de gevaren en mogelijkheden van deze AI-technologie;
- kan je een tekst kort en bondig voordragen voor camera;
- kan je zelfstandig, a.d.h.v. Python-code, een deepfake genereren gebaseerd op je eigen lesmateriaal;
- link je teksten uit de oudheid aan uitdagingen van de toekomst.
Doelgroep
Leerkrachten Latijn uit de tweede of derde graad in het secundair onderwijs. Je hebt interesse in digitale leermiddelen en een alternatieve aanpak rond de uitspraak van het Latijn.
Voorkennis: enkel vakspecifieke (Latijn) voorkennis is vereist. Er is geen specifieke voorkennis op vlak van programmeren vereist.
Begeleiding
Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Daarnaast is hij vakbegeleider bij het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek B’ aan de Educatieve Master Grieks-Latijn aan de UGent. Samen met zijn studenten ontwerpt hij digitaal lesmateriaal voor de klassieke talen.
Praktisch
Cursuscode:
22/LAT/010ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met webcam, Google Chrome of Microsoft Edge internetbrowser en de aanmeldingsgegevens van je Google- of Gmail-account.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Installeer indien nodig Google Chrome of Microsoft Edge internetbrowser. Zorg dat je beschikt over een Google- of Gmail-account.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 18 januari 2023 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.