Je bent hier:
Bewegend leren, doe je mee? (herhaling 1)
Bewegend leren, doe je mee? (herhaling 1)
Deze nascholing is een herwerking van de nascholing 'Aanvankelijk lezen en rekenen: hoe kan bewegen helpen?'.
Wil je graag elk kind spelenderwijs cognitieve vaardigheden laten ontdekken en daarmee inspelen op hun bewegingsdrang? Wist je dat een goede match tussen verschillende bewegingsvaardigheden en het verwerven van algemene basiskennis de werking van de hersenen stimuleert en de motorische capaciteiten vergroot? Werk je mee aan de totale ontwikkeling van elk kind?
Programma
In een eerste deel deelt de lesgever zijn visie op het bewegend leren en krijg je tips die het makkelijk(er) maken om bewegend leren in jouw klaspraktijk te integreren.
Daarna ga je zelf een heleboel oefeningen uittesten en creëren. Spelen met cijfers, letters, vormen, maaltafels… mag je in deze sessie heel letterlijk nemen!
Na afloop keer je terug naar school met kant-en-klaar oefenmateriaal dat je meteen kan inzetten in je klaspraktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing
- omschrijf je wat bewegend leren is;
- ken je de voordelen van bewegend leren regelmatig te integreren in je klaspraktijk;
- weet je met welke praktische richtlijnen je rekening dient te houden bij de organisatie van bewegend leren;
- beschik je over een waaier aan activiteiten rond het bewegend leren;
- ontwikkel je - vanuit je eigen creativiteit en beroepservaring - zelf bijkomende bewegende werkvormen.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten kleuteronderwijs (5-jarigen) en (zorg)leerkrachten uit de 1ste en 2de graad van het lager onderwijs, leerkrachten speelleerklas (buitengewoon onderwijs), leerkrachten lichamelijke opvoeding. Geen specifieke voorkennis vereist.
Begeleiding
Als leerkracht LO en ondersteuner in het bewegend leren heeft Jan Mertens 20 jaar ervaring met bewegingsonderwijs. Vandaag deelt Jan als praktijklector LO zijn ervaring met studenten kleuter- en lager onderwijs bij PXL-Education Hasselt. Hij tracht zijn aanpak telkens af te stemmen op de noden van het onderwijs en wil zijn deelnemers inspireren vanuit zijn ervaring en dagelijks engagement.
Praktisch
Cursuscode:
23/BAS/103BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 92 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 5 februari 2024 |
13:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw Q (parking P4), leslokaal Q.003 |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.