Zoek een nascholing
Je bent hier:   Breinbrekers: neuropsychologische inzichten voor op school

Breinbrekers: neuropsychologische inzichten voor op school

Tijdens deze nascholing ontdek je de fascinerende wereld van neuropsychologie en leer hoe je deze inzichten kunt toepassen in jouw klascontext. We verkennen de basisprincipes van het brein en hoe deze de leerprocessen en het gedrag van leerlingen beïnvloeden. Hoe kan neurowetenschappelijke kennis worden gebruikt om effectiever les te geven, individuele leerbehoeften te begrijpen en inclusieve leeromgevingen te creëren? Kom en ontdek hoe je het potentieel van elke leerling kunt maximaliseren door de kracht van het brein te benutten!

Programma

We behandelen volgende inhouden:

  • de meest voorkomende en hardnekkige neuromythen die we nog steeds in het onderwijs hanteren;
  • een beknopte reis door de hersenen: structuur en werking van de hersenen;
  • wat is leren: synaptogenisis, pruning en blooming;
  • executieve functies en de prefrontale cortex;
  • stress en het brein;
  • angst, vrees en het brein;
  • aandacht, concentratie en motivatie;
  • het geheugen;
  • cognitie en intelligentie;
  • perceptie en informatieverwerking;
  • sociale informatieverwerking of sociale cognities;
  • bewegen en het brein;
  • stoornissen: wat als er iets fout loopt?
  • illusies en hallucinaties.

De theoretische inzichten worden gekoppeld aan concrete toepassingen en strategieën voor in de klas. Er is ruimte voor interactie en de eigen contexten van de deelnemers worden meegenomen in de cursus.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing heb je zicht op:

  • de structuur en werking van de belangrijkste onderdelen van het brein;
  • de voornaamste ontwikkelingen in de pubertijd;
  • de werking van het geheugen en kan je interventies ontwerpen om het werkgeheugen van leerlingen te ontlasten in je klas.

Na het volgen van de nascholing weet je:

  • wat neuromythen zijn en hoe deze zijn ontstaan;
  • wat leren is en wat er zich dan afspeelt in het brein;
  • wat executieve functies zijn en hoe deze ontwikkelen;
  • hoe je de executieve functies van je leerlingen kan ontwikkelen;
  • hoe angst en stress ontstaan en hoe je deze kan voorkomen;
  • wat sociale cognitie is en hoe sociale informatieverwerking tot stand komt.

Na het volgen van de nascholing:

  • kan je interventies ontwerpen voor onder-of overprikkelde leerlingen;
  • kan je neuropsychologische inzichten gebruiken om het leerproces van je leerlingen te verbeteren;
  • kan je neuropsychologische inzichten gebruiken om het gedrag van je leerlingen beter te begrijpen.

Doelgroep

Onderwijsprofessionals (leerkrachten, leerlingenbegeleiders, leercoaches, coördinatoren, directieleden, ondersteuners) uit het secundair onderwijs die meer wensen te weten over de werking en structuur van het brein en de invloed hiervan op het leren en het gedrag van jongeren.

Begeleiding

Els Putzeys is docent bij Fontys OSO aan de masteropleiding ‘Educational Needs’ waar zij o.a. de gedragsmodules en de modules neuropsychologie verzorgt. Daarnaast is ze leerlingenbegeleider en leercoach in het Sint-Agnesinstituut in Hoboken.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 24/LZG/062A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

jouw laptop

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 14 maart 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)
donderdag 27 maart 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen