Je bent hier:
Cognitieve functies stimuleren en trainen in het buitengewoon onderwijs
Cognitieve functies stimuleren en trainen in het buitengewoon onderwijs
Hoe stimuleer je de hersenen en bevorder je de cognitieve vaardigheden van je leerlingen? Hoe verhoog je de concentratie in je klas? Hoe breng je leerlingen tot rust? Hoe kan je het leerproces positief beïnvloeden? In deze nascholing maak je de transfer van de theorie naar voor jou herkenbare klassituaties en maak je kennis met werkvormen die onmiddellijk toepasbaar zijn in jouw context. Ga naar huis met heel wat concrete tips om meteen in te zetten op de executieve functies van jouw buitengewone leerlingen!
Programma
Inhouden
- Het leerproces bekeken vanuit een andere invalshoek.
- Het trainen van cognitieve functies zoals geheugen, concentratie, ruimtelijk inzicht, logica, reactiesnelheid, inhibitie en coördinatie.
- Het effect van beweging en cognitieve training om het aanmaken van nieuwe verbindingen in de hersenen te stimuleren (neurogenese).
- Het effect van beweging, ademhaling en ontspanning op de executieve functies.
Transfer
- Concrete vertaalslag naar de klaswerking.
- Een aanbod vol beweging en interactieve oefeningen.
- Onmiddellijk inzetbare werkvormen op de klasvloer.
Doelstellingen
Op het einde van deze nascholing
- kijk je met uitgebreide inzichten naar het leerproces;
- integreer je eenvoudig oefeningen in je les die de cognitieve functies trainen;
- kan je zelf aan de slag met de methodiek om cognitieve functies te stimuleren.
Doelgroep
Deze opleiding is in de eerste plaats gericht op leerkrachten, zorgleerkrachten, leerlingbegeleiders, leerondersteuners en paramedici in het buitengewoon lager en secundair onderwijs OV2 en OV3. Onderwijsprofessionals uit OV4, het regulier lager onderwijs en de eerste graad van het regulier secundair onderwijs die een toepassing zien binnen hun klascontext en ook de ruimte hebben om binnen hun lestijden aan de slag te gaan met de methodiek, zijn ook welkom. Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Goedele Janssens is kinesitherapeut en gespecialiseerd in het trainen van cognitieve functies en executieve vaardigheden. Ze is ook leerkracht, docent en beleidsmaker en brengt 30 jaar ervaring mee uit het buitengewoon onderwijs en de lerarenopleiding. Ze begeleidt en coacht momenteel leerkrachten in hun persoonlijke groei om krachtig en met plezier voor de klas te staan.
Praktisch
Cursuscode:
25/BU/019ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
jouw laptop
|
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
|
woensdag 18 maart 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.