Je bent hier:
Cultuursensitief lesgeven en interculturele communicatie binnen de klas- en schoolcontext
Cultuursensitief lesgeven en interculturele communicatie binnen de klas- en schoolcontext
Als onderwijsprofessional kom je steeds vaker in contact met de toenemende diversiteit in onze samenleving. Omgaan met die culturele diversiteit vraagt om specifieke cultuursensitieve en interculturele vaardigheden. Een belangrijk aspect hiervan is het stilstaan bij je eigen referentiekader en het vermogen tot omdenken.
Tijdens deze sessie leggen we de focus op het effectief omgaan met culturele diversiteit in de klas en daarbuiten. Door theoretische inzichten te combineren met praktische casussen en concrete tools, willen we je de nodige bagage meegeven om een inclusieve en begripvolle leeromgeving te creëren waarin elke leerling en ouder zich gezien en gewaardeerd voelt.
Programma
Tijdens deze nascholing kom je te weten op welke manier je cultuursensitief en met aandacht voor interculturele communicatie kan handelen binnen een schoolse context (zowel in de klas als daarbuiten).
We bouwen samen enkele theoretische inzichten op, die we als kader gebruiken om casussen uit de dagelijkse praktijk te analyseren.
Je wordt uitgenodigd om ook je eigen casussen uit jouw school- en lespraktijk te delen voor gezamenlijke analyse.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing kan je
- reflecteren op je eigen culturele referentiekader;
- bewuster omgaan met 'mechanismen' die ongelijkheid in de hand werken;
- cultuursensitief reageren op bepaalde situaties met leerlingen en ouders met een ander referentiekader dan dat van jou;
- culturele verschillen (en gelijkenissen) (h)erkennen, zonder daarbij het individu uit het oog te verliezen;
- doelbewust een meer 'inclusieve' leeromgeving en/of schoolcontext creëren.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich op alle medewerkers uit het onderwijs die zich graag op een meer cultuursensitieve manier positioneren t.o.v. leerlingen en ouders.
Begeleiding
Jolien Evers heeft meer dan 10 jaar ervaring in het NT2-onderwijs. Sinds 2017 werkt ze als OKAN-leerkracht en vervolgschoolcoach in Leuven. Daarnaast is ze sinds 2021 werkzaam als lerarenopleider binnen de Vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal aan de Antwerp School of Education (UAntwerpen).
Hanane Dauwe was van 2003 tot 2023 actief als leraar OKAN in het secundair onderwijs. Daarnaast is ze sinds 2013 ook lerarenopleider. Momenteel is ze verbonden aan de Antwerp School of Education als lector vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal, stagebegeleider en supervisor voor de Educatieve Master.
Praktisch
Cursuscode:
25/NT2/058Acursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Marie-Christina Leon, 03 265 14 22, marie-christina.leon@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Schrijfmateriaal (kan ook digitaal)
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Je mag ter voorbereiding een casus uit de eigen praktijk meebrengen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 6 november 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.