Je bent hier:   Dag van het Spaans 2024

Dag van het Spaans 2024

Deze nascholing bestaat uit 3 sessies:

1. Film in de les!
  2. Prikkel de verbeelding met beelden!
  3. AI in mijn les Spaans? Maar die is niet artificieel!

Voor elk van deze sessies ontvang je didactisch materiaal dat je meteen in je les kan gebruiken. Dompel je onder in de Spaanse taal en geniet van de uitwisseling met collega's en experten!

Sessie 1: Film in de les!

Denk je er wel eens aan om een film te gebruiken tijdens je lessen Spaans? Twijfel je dan omdat je het als een passieve activiteit beschouwt? Doe je het niet uit tijdsgebrek? Of denk je dat het enkel in de hogere niveaus kan?

Films zijn krachtige audiovisuele hulpmiddelen die helpen om leerlingen en cursisten vertrouwd te maken met authentiek taalgebruik. In films komen immers tal van authentieke communicatieve situaties aan bod evenals échte situaties die sociaal-culturele en pragmatische kenmerken van de taal weerspiegelen. Dus waarom zou je deze waardevolle bron niet inzetten?

In deze sessie bekijken we verschillende soorten cinematografische producties (kortfilms, filmsequenties, trailers) en mogelijke didactische toepassingen, voor alle vaardigheden en voor verscheidene niveaus (van beginners- tot gevorderd niveau). Daarvoor zullen we het platform Veo en espaÑol gebruiken dat het Spaanse Ministerie van Onderwijs gratis ter beschikking stelt voor docenten.

Sessie 2: Despertando la imaginación: potencia el aprendizaje del español con imágenes

(Her)ontdek de kracht van beelden bij het leren van Spaans. In deze sessie verkennen we verschillende strategieën om beelden effectief te integreren in de les, waarbij communicatie en creativiteit worden bevorderd. Leer visuele hulpmiddelen te gebruiken om deelname te stimuleren, begrip te verbeteren en de onderwijservaring te verrijken.

Sessie 3:

AI in míjn les Spaans? Maar die ís niet artificieel

Sinds de generatieve Artificiële Intelligentie om zich heen grijpt, vragen leerkrachten zich af hoe ze misbruik kunnen bestrijden of op zijn minst voorkómen, maar ook wat zij met die tools kunnen doen, en of en hoe die kunnen ingezet worden voor het onderwijs, en méér nog, voor het leren.

We kijken wat jij kan doen met AI en hoe je het kan laten inzetten door je leerlingen. We tonen een aantal implicaties van de komst voor AI voor de evaluatie en hoe een aantal valstrikken kunnen vermeden worden zonder er zelf nieuwe bij te maken. Natuurlijk bekijken we ook welke AI tools we kunnen inzetten ter evaluatie.

Leerkrachten Spaans (ELE) secundair, hoger en volwassenenonderwijs

Sessie 1Nerea Martínez Aroca en Montserrat Calle Brox zijn technisch adviseurs bij het Ministerie van Onderwijs in Belgie.

Sessie 2: Mathea Simons is verantwoordelijk voor Vakdidactiek Spaans en Vakdidactiek Frans aan de Educatieve Master (EduMa) van de Universiteit Antwerpen, Antwerp School of Education. Zij heeft leservaring in het secundair en het volwassenenonderwijs. Pablo Castaño Sequeros is leerkracht Spaans in het CVO KISP en praktijkassistent Vakdidactiek Spaans aan de Educatieve Master (EduMa) van de Universiteit Antwerpen, Antwerp School of Education.

Sessie 3: Hans Le Roy is o.m. leerkracht Spaans in volwassenenonderwijs. Hij onderhoudt de website Alt164 en publiceert regelmatig over het onderwijs van het Spaans. Hij is actief in een Belgische en een internationale vereniging van leerkrachten Spaans (resp. SBPE en FIAPE)

Cursuscode: 24/SPA/017A

Dagindeling:

9u00 - 11u00: sessie 1

11u00 - 12u00: sessie 2 deel 1

13u00 - 14u00: sessie 2 deel 2

14u00 - 16u00: sessie 3

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen.

Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

vrijdag 15 november 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)