Je bent hier:   Datawijzer en Dataloep: een ideaal duo als basis voor geïnformeerde kwaliteitszorg

Je hebt al een behoorlijke beheersing van Datawijzer en Dataloep, maar wil graag de linken tussen de twee bekijken. Dan kan je in deze nascholing beide instrumenten op expertniveau leren kennen. Je leert ook de link leggen naar je eigen kwaliteitszorgsysteem en kan aan de slag met je eigen data en onderzoeksvragen.

In de voormiddag verken je eerst heel gericht de twee databronnen in de diepte.
Daarna sta je telkens stil bij de link tussen de modules binnen Dataloep en Datawijzer. Je bekijkt hoe deze andere antwoorden of perspectieven geven op dezelfde context-, input- of outputindicatoren. Zo leer je eenzelfde probleem vanuit verschillende kanten te bekijken. Je legt bovendien de link naar beleidsmatige thema’s in je school.
In de namiddag behandel je enkele concrete casussen (van de deelnemers en voorbeelden) waarbij je moet nadenken hoe je de twee instrumenten aan elkaar koppelt – en hoe je deze casussen zou gebruiken binnen je eigen kwaliteitszorg en beleid.

Na het volgen van de nascholing:

• kan je de Datawijzer en Dataloep correct gebruiken;
  • begrijp je inhoudelijke parallellen en verschillen tussen Dataloep en Datawijzer;
  • leg je een link tussen de modules van Datawijzer en Dataloep en je eigen beleid op school;
  • weet je hoe je complexe casussen vanuit data in Datawijzer en Dataloep kan objectiveren;
  • zie je in hoe je Datawijzer en Dataloep in je kwaliteitszorg kan inzetten.

Algemeen directeurs, (adjunct-)directeurs, (kwaliteitszorg)coördinatoren uit het s.o.
Je kan met Datawijzer en Dataloep op middelmatig niveau werken. Anders volg je best eerst de nascholing De vernieuwde datawijzer van de doorlichting (s.o.).

Saskia Michielsen was 15 jaar schooldirecteur en operationeel directeur binnen GO!Scholengroep Fluxus. Hier begeleidde ze pedagogische, innovatieve en operationele veranderingen. Ze werkt nu als zelfstandig onderwijsontwikkelaar bij Catalista BV om scholen te begeleiden bij datagedreven veranderingsprocessen.

Cursuscode: 24/DR/301A

Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Opgeladen laptop

Verwachte voorbereiding door deelnemer