Je bent hier:
De kracht van casussen bij het opleiden van toekomstige zorgprofessionals
De kracht van casussen bij het opleiden van toekomstige zorgprofessionals
Casussen en rollenspelen passé in tijden van high fidelity simulation labs en poppen? Zeker niet! Aan de hand van concrete voorbeelden ontdek je hoe je het maximale kan halen uit zogenaamde ‘low fidelity simulation’.
Programma
Met de grotere opkomst van simulation labs en gesofisticeerde simulatiepoppen lijkt het inzetten op zogenaamde ‘low fidelity simulaties’ zoals ‘papieren’ casussen en rollenspelen minder noodzakelijk.
Het klopt dat de mate van het creëren van een zo authentiek mogelijke leeromgeving beperkt(er) is, toch blijven deze didactische werkvormen zeer waardevol bij het opleiden van toekomstige zorgprofessionals. Tijdens deze sessie ontdek je voorwaarden en concrete voorbeelden voor een optimale aanpak. Ook ga je aan de slag met eigen casussen om deze nog beter te benutten.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- benoem je de verschillende manieren om casussen en rollenspelen in te zetten;
- benoem je de meerwaarde van casussen en rollenspelen voor het opleiden van toekomstige zorgprofessionals;
- pas je randvoorwaarden toe voor het optimaal inzetten van eigen casussen.
Doelgroep
Leerkrachten, docenten, lesgevers die zorgprofessionals in het secundair onderwijs, volwassenenonderwijs, hoger onderwijs of niet-regulier onderwijs opleiden
Begeleiding
Maaike Fobelets is professor gezondheidswetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel. Ze doceert vakdidactiek gezondheidswetenschappen, evenals onderzoeksmethodologische vakken aan de VUB en interuniversitair. Haar onderzoek richt zich onder andere op simulatieonderwijs, nieuwe technologieën in het onderwijs en interprofessionele samenwerking.
Els Tanghe heeft heel wat jaren onderwijservaring als (praktijk)leerkracht en stagebegeleider, docent en coördinator in verschillende zorgopleidingen in het secundair en volwassenenonderwijs. Sedert 2019 is Els als lerarenopleider verbonden aan de educatieve masteropleiding van UAntwerpen. Ze doctoreerde op de effectiviteit van professionaliseringstrajecten voor schoolleiders.
Hilde Van Eeckhout werkt als docent en beleidsondersteuner in de opleiding graduaat basisverpleegkunde bij IVV Sint-Vincentius Gent. Daarnaast werkt ze als onderwijsdidacticus in de educatieve master gezondheidswetenschappen aan de UGent. Haar expertise ligt in het praktijkgericht opleiden in de zorg en het versterken van didactische vaardigheden.
Praktisch
Cursuscode:
25/GZW/016ASyllabus en boek 'Vakdidactiek Gezondheidszorg' inbegrepen (winkelwaarde € 34,50)
Jouw bijdrage: 78 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eigen casussen (kleine, grote...)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 7 november 2025 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.