Je bent hier:
De kracht van computationeel denken in het basisonderwijs
De kracht van computationeel denken in het basisonderwijs
Computationeel denken, programmeren en coderen zijn termen die steeds vaker opduiken in het onderwijs. Maar wat houden deze begrippen nu precies in en hoe kun je hiermee aan de slag in de klas? Verken de essentie van programmeren en coderen en ontdek hoe je dit actief kunt integreren in je klaspraktijk. Leer praktische tools en robots kennen die direct inzetbaar zijn. Word je bewust van de kracht van computationeel denken en versterk de probleemoplossende vaardigheden van je leerlingen.
Programma
In het eerste deel van de nascholing verken je de concepten van computationeel denken zoals algoritmen, patroonherkenning, abstractie en decompositie. Dit doe je aan de hand van interactieve werkvormen, waarbij je een dieper inzicht krijgt in elk begrip en leert hoe je deze gemakkelijker kunt toepassen in je eigen klasomgeving. Door samen te werken in groepen en ideeën uit te wisselen, ga je naar huis met een schat aan inspiratie.
In het tweede deel richt je je meer op programmeertools, met een nadruk op ScratchJr. Dit veelgebruikte programma in het onderwijs vormt een solide basis voor programmeren en kan een belangrijk onderdeel worden van de leerlijn doorheen de basisschool.
Vervolgens verken je een aantal robots waaronder de Bee-Bot, Blue-Bot, Ozobot en Dash. Aan de hand van een (doorschuif)carrousel leer je de basisprincipes van elke robot kennen. Door gebruik te maken van specifieke lesplannen leer je ook hoe je de robots kunt integreren in verschillende vakgebieden zoals taal, rekenen, wereldoriëntatie …
Als afsluiter denk je na over hoe je computationeel denken kunt integreren in je eigen lespraktijk. Zo kan je de volgende dag meteen aan de slag.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je zelf de nodige competenties om met computationeel denken en coderen aan de slag te gaan;
- beschik je over tools om computationeel denken en coderen aan te leren aan kinderen van 3 tot 12 jaar;
- heb je ervaring met een aantal programmeertools en robots.
Doelgroep
Leerkrachten uit het kleuter- en lager onderwijs, pedagogische ICT-coördinatoren. Voorkennis is niet verplicht.
Begeleiding
Maarten Van Hulle is leerkracht lager onderwijs, pedagogisch ICT-coördinator, iPad coach en Apple Distinguished Educator. Hij bekwaamt zich verder als Apple Professional Learning Specialist.
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/124ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop of Chromebook en oplader, tablet of iPad
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Voorafgaand aan deze nascholing zal je een korte online vragenlijst ontvangen waarin je jouw verwachtingen kan noteren, alsook een lijst met apps die je alvast moet installeren zodat je alles uit deze nascholing kan halen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 9 mei 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.