Je bent hier:
De impact van digitale systemen op de maatschappij analyseren vanuit computationeel denken: een nieuw minimumdoel
De impact van digitale systemen op de maatschappij analyseren vanuit computationeel denken: een nieuw minimumdoel
'De leerlingen analyseren de impact van digitale systemen op de maatschappij vanuit de principes van computationeel denken.'
Bij dit nieuwe minimumdoel komt heel wat kijken. Leerlingen hebben de basisconcepten van computationeel denken leren kennen in de eerste graad en moeten deze nu in een nieuwe context gaan toepassen om de werking van een digitaal systeem te begrijpen en zo goed te kunnen inschatten welke impact zo’n systeem op de maatschappij kan hebben.
In deze nascholing wordt niet geprogrammeerd.
Programma
In deze nascholing worden de concepten van computationeel denken verduidelijkt. Vervolgens maak je kennis met concrete voorbeelden die je kan gebruiken in je klaspraktijk.
Je past concepten van computationeel denken toe op een digitaal systeem om de werking van het systeem te begrijpen. Zo kan je de impact van het digitaal systeem op de maatschappij beter inschatten. Je gaat hier ook zelf mee aan de slag.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- beschik je over concrete voorbeelden die je kan gebruiken in je klaspraktijk om te werken aan dit minimumdoel;
- heb je vertrouwen om zelf nieuwe voorbeelden uit te werken.
Doelgroep
Leerkrachten 2de graad (alle finaliteiten)
Lerarenopleiders voor leerkrachten secundair onderwijs (professionele bachelor en educatieve master).
Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Natacha Gesquière is licentiaat wiskunde. Ze stond vele jaren in het onderwijs als leerkracht wiskunde, maar is nu STEM-coach aan de UGent en Dwengo vzw. Ze ontwikkelt didactisch materiaal voor Dwengo vzw rond STEM, computationeel denken, artificiële intelligentie en programmeren.
Praktisch
Cursuscode:
23/WIS/064ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met een internetbrowser
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 26 oktober 2023 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.