Je bent hier:
De secretariaatsmedewerker als verbindingsfiguur: hoe bemiddelend optreden in conflictsituaties?
De secretariaatsmedewerker als verbindingsfiguur: hoe bemiddelend optreden in conflictsituaties?
Als secretariaatsmedewerker ben je eerste aanspreekpunt voor velen. Niet zelden gaan deze gesprekken over conflictsituaties die gepaard gaan met (hevige) emoties. Wat zeg je in zo’n geval beter wel of toch maar niet? Hoe geef je erkenning zonder een standpunt in te nemen? Hoe zorg je dat je klantgericht blijft en dat je toch je eigen rol blijft bewaken?
Programma
Deze nascholing probeert een antwoord te geven op bovenstaande vragen door enkele kaders aan te reiken die kunnen helpen wanneer je geconfronteerd wordt met een lastige situatie. Je bekijkt de rol van de secretariaatsmedewerker als hulpverlener op de nulde lijn en leert hierbij de principes van bemiddeling als leidraad te gebruiken. Daarnaast ga je dieper in op het omgaan met weerstand. Je krijgt enkele theoretische inzichten aangereikt, aangevuld met heel wat voorbeelden uit de eigen (onderwijs)praktijk van de lesgeefster. Daarna ga je samen actief aan de slag met de eigen casussen. Je doet dit aan de hand van een intervisiemodel waarbij iedereen de kans krijgt om zijn eigen inbreng te doen en op deze manier elkaar te versterken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ben je je bewust van je eigen rol als hulpverlener op de nulde lijn en weet je wat je precieze taak is;
- kan je ervoor zorgen dat mensen zich gehoord voelen zonder dat je zelf een standpunt gaat innemen;
- kan je weerstand herkennen en hier constructief mee omgaan.
Doelgroep
Secretariaatsmedewerkers – onthaalmedewerkers uit alle niveaus
Begeleiding
Nele De Ranter is van opleiding criminologe en familiaal bemiddelaar. Ze heeft ruim tien jaar praktijkervaring als daderhulpverlener en slachtoffer-daderbemiddelaar. Daarnaast werkte ze aan de KULeuven waarbij ze zich o.m. verdiepte in het herstelgericht werken (op school). Sinds 2019 werkt ze als coach voor leerkrachten en ondersteunend personeel op het Sint-Agnesinstituut in Hoboken. Haar focus ligt daarbij op gedragsmanagement en motivatiebevorderend werken.
Praktisch
Cursuscode:
25/OP/039ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Eigen casus voorstellen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 23 april 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.