Je bent hier:
De taal van moeilijk gedrag: basiscursus
De taal van moeilijk gedrag: basiscursus
Deze basiscursus richt zich op de spelregels van gedrag die binnen de huidige toename van signaalgedrag bij leerlingen aan zet zijn. Dit met als doel om zoveel mogelijk leerlingen én leerkrachten uit overleving te halen. Interdisciplinaire kennis weet dat een gedragsmatige aanpak van volgkaarten en beloningssystemen ons niet zal redden. Hoog tijd dus om ons te verdiepen in Verfijnde Pedagogiek, in datgene wat binnen de dagelijkse praktijk zijn meerwaarde al bewezen heeft. Immers, wie de taal van moeilijk gedrag spreekt, heeft toegang tot oplossingen.
Programma
In deze nascholing word je meegenomen in het basisverhaal van ‘De taal van moeilijk gedrag’, dat opgebouwd is vanuit interdisciplinaire, universele kennis. Je leert anders te kijken naar de toenemende uitdagingen rond gedrag en de meest complexe casussen. Je vertrekt vanuit het uitbouwen van je eigen bibliotheek met recente, interdisciplinaire kennis rond de oorzaken en spelregels van gedrag, de ontwikkeling van leerlingen, complexe problematieken, menselijke interacties en dynamieken in systemen. Je verkent vervolgens de start van een toolbox om zowel preventief als curatief in te zetten op je school.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- begrijp en spreek je de taal van moeilijk gedrag;
- heb je zicht op welke dagelijkse interventies werkzaam en voldoende opbouwend zijn;
- voel je je hopelijk voldoende bezield om de nodige verfijningen rond de aanpak van gedrag binnen je eigen werkplek te gaan implementeren en mee aan te sturen.
Doelgroep
Deze nascholing is gericht op zowel het gewoon als buitengewoon basis- en secundair onderwijs, op CLB-medewerkers, ondersteuners uit de leersteuncentra en pedagogisch begeleiders. Daarnaast zijn deelnemers vanuit andere relevante en ondersteunende onderwijsorganisaties of hogescholen ook welkom.
Begeleiding
Katelijne Van Lommel is kinder- en jeugdpsychologe. Door haar verankering in de kinderpsychiatrie, het buitengewoon, gewoon en hoger onderwijs kon ze zich specialiseren in de materie van gedragsmoeilijkheden, kinderpsychiatrische problematieken, onderwijspedagogiek alsook het werken met systemen. Ze is auteur van de boeken ‘Sprekende harten, strijdende zwaarden’ en richt zich naast haar werk in onder meer het type3-onderwijs op de professionalisering van teams in onderwijs en hulpverlening.
Praktisch
Cursuscode:
25/SEB/138ACursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Schrijfmateriaal
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 22 januari 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Goed om te weten
Heb je deze nascholing gevolgd en wil je met je hele school een verandertraject aanvangen op basis van deze nieuwe inzichten? Dan raden we je het uitgebreidere traject De taal van moeilijk gedrag: toepassingen van Verfijnde Pedagogiek sterk aan!
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.